Vés enrere La UPF aconsegueix tres ajuts del programa Indústria del Coneixement

La UPF aconsegueix tres ajuts del programa Indústria del Coneixement

Aquest programa de suport a la innovació de la Generalitat ha escollit dos projectes de la Universitat en la categoria ‘Producte’ i un en la modalitat ‘Llavor’, que sumen 220.000 euros.

29.07.2020

Tres projectes de la UPF han estat seleccionats pel programa de suport a la innovació Indústria del Coneixement. Aquesta iniciativa, organitzada per la secretaria d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya i cofinançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), té l’objectiu de promoure l’arribada al teixit productiu del coneixement generat a l'entorn científic.

En la seva darrera convocatòria, el programa ha seleccionat dos projectes de la Universitat en la categoria ‘Producte’ i un en la modalitat ‘Llavor’, que obtindran en total 220.000 euros. Es tracta d’iniciatives dedicades a desenvolupar una nova tecnologia d’edició genètica, una solució innovadora contra les malalties dermatològiques i eines per testar medicaments.

Els dos projectes escollits en la categoria ‘Producte’ estan liderats per l’investigador del grup de recerca en Biologia Sintètica Translacional Marc Güell. Cadascun d’ells obtindrà 100.000 euros per finançar l'obtenció de prototips i les tasques de valorització i transferència dels resultats de la recerca, que s’hauran de realitzar en un termini d’un any.

Uni-Large

El primer d’aquests projectes s’anomena Uni-Large - Advanced gene editing platform (2019 PROD 00058) i està desenvolupant una tecnologia d’edició genètica per tractar les malalties d’origen genètic. Consisteix en afegir al genoma del pacient una còpia en bon estat del gen danyat per aconseguir que la malaltia remeti. Això permet treballar amb gens més grans que les alternatives disponibles actualment, i per aquest motiu podria servir per tractar malalties que ara no es poden abordar. Gràcies a l’ajut, els impulsors del projecte tenen previst endegar el desenvolupament preclínic, emprendre la fase reguladora i realitzar una prospecció de mercat d’aquesta tecnologia, que esperen que sigui més segura i eficient que les utilitzades actualment.

Synflora

L’altra iniciativa seleccionada en la categoria ‘Producte’ és Synflora advanced skin therapeutics (2019 PROD 00057), una alternativa als tractaments utilitzats contra malalties de la pell com l’acne o la dermatitis, que sovint no són efectius i provoquen efectes indesitjats. El projecte planteja modificar genèticament els bacteris que habiten de forma natural a la pell dels éssers humans perquè siguin capaços d’alliberar molècules beneficioses i així combatre de forma més efectiva diferents problemes dermatològics. La subvenció servirà per dur a terme nous assajos d’eficàcia i estudiar el potencial comercial de la tecnologia.

OrganAId

El projecte de la UPF seleccionat en la categoria ‘Llavor’, anomenat OrganAId - Intel·ligència artificial aplicada a organoides cerebrals per al seu ús en el descobriment de noves teràpies, (2019 LLAV 00033), està liderat per la investigadora de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE, UPF-CSIC) Sandra Acosta i desenvolupat en col·laboració amb l’investigador Oscar Lao, del Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica, part del Centre de Regulació Genòmica (CNAG-CRG). Aquesta modalitat està reservada per a iniciatives innovadores en fases primerenques de desenvolupament, que obtenen 20.000 euros per elaborar durant nou mesos els primers treballs de desenvolupament dels seus productes. Els impulsors també reben formació, assessorament i mentoratge sobre gestió empresarial.

OrganAId té l’objectiu de crear una tecnologia que permeti testar fàrmacs mitjançant organoides (reproduccions en miniatura d’òrgans humans fetes al laboratori utilitzant cèl·lules mare). Per aconseguir-ho, els investigadors estan desenvolupant eines informàtiques d’anàlisi d’imatge basades en intel·ligència artificial que observaran les modificacions produïdes en els organoides cerebrals quan se’ls administren medicaments i, basant-se en aquests canvis, avaluaran de manera automàtica l’efectivitat i la toxicitat dels tractaments.

Entitats que financen el programa:

Per a més informació

Notícia publicada per: