Vés enrere Pacients amb taquicàrdia ventricular es podran beneficiar del modelatge computacional per planificar el seu tractament

Com s'explica en un article publicat a una revista d'impacte en l'àmbit de l'electrofisiologia, EP Europace. Un treball liderat per Oscar Camara, investigador del BCN MedTech, fruit del treball doctoral de Ruben Doste a la UPF i dut a terme en col·laboració amb investigadors de la Universitat de València, l'Hospital Clínic de Barcelona i el centre Teknon-Quirón.

09.07.2020

Identificar l'origen de les arítmies ventriculars és important per planificar adequadament la intervenció per ablació per radiofreqüència. Malgrat el desenvolupament d'algorismes basats en electrocardiografia, aquests presenten limitacions en la seva precisió, sobretot en anatomies complexes. Un treball recent s'ha plantejat emprar simulacions electrofisiològiques del cor específiques del pacient per predir l'origen de les arítmies.

Els resultats demostren que el modelatge computacional de les simulacions electrofisiològiques cardíaques és una eina que podria ajudar els metges a planificar millor les intervencions d'ablació per radiofreqüència en pacients amb taquicàrdies ventriculars, segons un estudi publicat l'1 de juliol en una revista d'alt impacte en l'àmbit de l'electrofisiologia, EP Europace.

L'estudi ha estat liderat per Oscar Camara, investigador de la Unitat de recerca BCN MedTech del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, amb Ruben Doste, doctor per la UPF (2019), actualment fent recerca postdoctoral a la Universitat d'Oxford (Regne Unit), com a primer autor del treball,  i en col·laboració amb Rafael Sebastian, investigador de la Universitat de València, i amb la participació d'experts electrofisiòlegs de l'Hospital Clínic de Barcelona i del centre Teknon-Quirón.

Models computacionals que tenen translació a la clínica

Com ha manifestat Camara, "personalment, estic molt content perquè és molt complicat desenvolupar models computacionals que tinguin potencial de translació a la clínica, d'aquí que ho haguem publicat en una de les millors revistes d'electrofisiologia".

En síntesi, el més rellevant d'aquesta recerca ha estat establir que els models electrofisiològics obtinguts específics dels pacients amb arítmies ventriculars simulen de forma realista trets importants dels electrocardiogrames pel que fa a l'origen de la taquicardia ventricular; poder fer una classificació entre el lloc d’origen dels ventricles, ja sigui dret o esquerra, mitjançant la comparació entre el pacient simulat i el real amb 12 derivacions d'ECG i, finalment constatar que la tècnica de mapatge de l'activitat fisiològica in silico presentada en aquest estudi pot ajudar els electrofisiòlegs a trobar l'origen de les arítmies cardíaques de manera preoperatòria.

"Tot i que la metodologia desenvolupada s'ha provat en un nombre reduït de casos i es necessita un estudi més nombrós per confirmar els resultats preliminars, s'ha demostrat que el modelatge computacional és una eina que podria ajudar els metges a planificar millor les intervencions d'ablació per radiofreqüència en pacients amb taquicàrdies ventriculars", conclouen els autors del treball.

Article de referència:

Ruben Doste, Rafael Sebastian, Juan Francisco Gomez, David Soto-Iglesias, Alejandro Alcaine, Lluis Mont, Antonio Berruezo, Diego Penela, Oscar Camara (2020), " In silico pace-mapping: prediction of left vs. right outflow tract origin in idiopathic ventricular arrhythmias with patient-specific electrophysiological simulations", EP Europace, euaa102, 1 de juliol,  https://doi.org/10.1093/europace/euaa102

Perfils dels protagonistes:

Oscar Camara