Vés enrere Un llibre analitza el paper de la premsa no diària durant la Transició espanyola a la democràcia

Revistas para la Democracia. El papel de la prensa no diaria en la Transición, presenta els resultats d’un projecte del Grup de Recerca en Periodisme de la UPF, coordinat per Jaume Guillamet, catedràtic del Departament de Comunicació, i finançat pel Ministeri d’Economia i Coneixement.

12.05.2020

“Analitzar l’aportació i la significació de la premsa no diària com a tribuna accessible als moviments d’oposició”. Aquest és l’objectiu del llibre Revistas para la democracia. El papel de la prensa no diaria en la Transición, que presenta els resultats d'un estudi del Grup de Recerca en Periodisme de la UPF finançat pel Ministeri d’Economia i Coneixement sobre el paper de les revistes a la Transició.

Al capdavant d’aquest projecte de recerca, hi ha Jaume Guillamet, catedràtic del Departament de Comunicació i coordinador del Grup de Recerca en Periodisme, i els investigadors David Caminada, Cristina Perales-García, Francesc Salgado i Cristopher D. Tulloch, membres del grup. També hi participen Javier Muñoz Soro, de la Universitat Complutense de Madrid; Gloria García González, de la Universitat Pontifícia de Salamanca; José Reig Cruañes, de la Universitat de Castella-la Manxa; i Rita Luis, de la Universidade Nova de Lisboa.

En els darrers anys del franquisme, les revistes es van convertir en un espai arriscat d’informació i opinió política i, en algunes ocasions, fins i tot es van haver d’enfrontar a sancions i suspensions. Tot i això, es considera que aquella va ser una gran dècada per aquest tipus de premsa no diària.

El llibre analitza les revistes anteriors al final de la dicatura amb enfocament innovador, les veteranes i les nascudes després que el rei Joan Carles jurés el càrrec

Per aquest motiu, el llibre se centra a analitzar la seva aportació i significació com a “tribuna accessible als moviments d’oposició, a mode de parlament de paper”. Per una banda, es fixa en el comportament polític de revistes crítiques anteriors al final de la dictadura franquista amb un enfocament innovador com Cuadernos para el Diálogo i Triunfo o les catalanes Destino, Oriflama, Presència i Canigó, així com el setmanari informatiu Cambio 16. Les contrasta amb la inadaptació creixent de les veteranes La Actualidad Española i Gaceta Ilustrada i també amb revistes nascudes després que el rei Joan Carles jurés el càrrec, com ara Interviú, les comunistes Arreu i La Calle, Punto y hora de Eurkal Herría, del nacionalisme basc d’esquerres o el projecte valencianista Valencia Semanal.

L’obra també dedica un capítol a la renovació de la premsa d’humor a través de Por favor, El Papus y El Jueves, a partir dels quals ofereix una visió global sobre aquest fenomen. Finalment, també tracta la cobertura dels magazins angloamericans The Economist, Time i Newsweek, amb els quals aporta una visió internacional de la Transició. El llibre inclou, a més, el testimoni i les reflexions de periodistes, editors i historiadors.

En dos capítols també analitza la renovació de la premsa d'humor i la cobertura que magazines angloamericans van fer de la Transició

Aquesta obra completa una sèrie formada per cinc llibres relacionats amb tres projectes d’investigació successius del mateix grup i finançats pel govern espanyol. Així, la col·lecció inclou els títols El periodisme en las transiciones políticas (2014), El desafiament català (2014), Las sombras de la Transición (2016) y La transición de la prensa (2018) i Revistas para la democràcia. El papel de la prensa no diaria en la Transición (2020).

Els autors han dedicat el llibre a David Caminada, professor del Departament de Comunicació de la UPF, que va morir el mes de gener d’aquest any i a Josep Maria Sanmartí Roset, que ho va fer l’any 2017, quan tot just començava la realització d’aquest projecte.

Per a més informació

Notícia publicada per: