Vés enrere Els Dissabtes de Llengües, dirigits a estudiants de secundària, se centren en les necessitats lingüístiques del món actual

La jornada, que tindrà lloc el 14 de març al campus de la Ciutadella, està enfocada a estudiants de 3r d’ESO a batxillerat que tinguin interès per la llengua
28.01.2020

La Facultat de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF organitza, per tercer any consecutiu, els Dissabtes de Llengües, una jornada que apropa la lingüística als estudiants de secundària a partir de 3r d’ESO.

Enguany, els tallers duraran només un dia, el 14 de març de 9.30 a 14.15 hores, i seran al campus de la Ciutadella. Les sessions són gratuïtes, tot i que l’aforament és limitat i cal fer inscripció prèvia.

El professorat que hi participa està vinculat al grau en Llengües Aplicades de la UPF, que vol formar mediadors lingüístics capaços de respondre a les necessitats de comunicació del futur. A través dels tallers es tractaran temàtiques com l’aparició de noves paraules, com funciona la traducció o les bases de la llengua de signes catalana.

Tres tallers i un ventall d’oportunitats

El primer taller s’anomena “La subtitulació: un repte per a serièfils” i anirà a càrrec de Francesca Cerdà, investigadora del Grup d’Estudis de Traducció, Recepció i Literatura Catalana (TRILCAT) i Sonia González, investigadora del Grup de Recerca en Estudis del Discurs i de la Traducció (GEDIT). Tractaran alguns dels tòpics que envolten la subtitulació de productes audiovisuals i es proporcionaran els coneixements fonamentals sobre aquesta temàtica. Els joves que hi assisteixin tindran la possibilitat de traduir i subtitular el fragment d’una sèrie de ressò internacional.

El segon taller, “Parlem amb les mans! Introducció a la llengua de signes catalana: multilingüisme i mediació cultural”, el duran a terme la Berta Moya i l’Alexandra Navarrete, investigadores del Laboratori de Llengua de Signes Catalana. Servirà per descobrir què són les llengües de signes i com és la comunitat sorda, desmuntant els estereotips al voltant d’aquesta. A més, els assistents aprendran a comunicar-se de manera bàsica en llengua de signes catalana.

El taller que clourà la jornada s’anomena “Un món de mots: a la recerca de neologismes” i l’impartiran Pedro J. Bueno, membre de l’Observatori de Neologia (OBNEO) i Ivan Solivellas, membre del projecte Neómetro. Consistirà en una explicació sobre què són els neologismes i com es poden detectar, permetent als estudiants reflexionar sobre com apareixen i com, amb el temps, esdevenen mots normalitzats de la llengua. També constarà d’una part pràctica, en què els participants podran buidar un fragment de text a la recerca de neologismes.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació