Vés enrere Joan Egea rep el premi Puig Salellas en reconeixement a la seva trajectòria jurídica

El catedràtic de Dret Civil de la UPF i president del Consell de Garanties Estatutàries va recollir el 17 de desembre aquest guardó atorgat pel Col·legi de Notaris de Catalunya, que l'ha considerat "un dels més eminents juristes catalans dels nostres temps".

18.12.2019

Joan Egea Fernández, catedràtic de Dret Civil del Departament de Dret de la UPF des de l’any 1991 i degà de la Facultat de Dret de la Universitat entre els anys 1994 i 2000, va rebre el premi Puig Salellas, atorgat pel Col·legi de Notaris de Catalunya, en reconeixement a la seva "extraordinària trajectòria jurídica”.

La cerimònia de lliurament de l’onzena edició d’aquest guardó, en què van participar nombroses autoritats de l'àmbit jurídic, econòmic i social, va tenir lloc el 17 de desembre, al vespre, a la seu del Col·legi de Notaris de Catalunya.

L’acte va estar presidit per Ester Capella, consellera de Justícia de la Generalitat de Catalunya, que va estar acompanyada de Joan Carles Ollé, degà del Col·legi. Ferran Badosa i Coll, catedràtic de Dret Civil de la Universitat de Barcelona, va glossar la figura del premiat.

"Joan Egea s'ha convertit un dels més eminents juristes catalans dels nostres temps, amb el ple i unànime reconeixement de la nostra comunitat jurídica”.

La Junta Directiva del Col∙legi de Notaris de Catalunya ha acordat per unanimitat concedir‐li el premi “en reconeixement a la seva extraordinària trajectòria jurídica. La seva excel∙lència superior en els camps acadèmic, científic, codificador i institucional, en els quals ha destacat i destaca especialment per les seves molt brillants publicacions i pel seu màxim rigor i completíssims coneixements jurídics, tant en I'àmbit del dret públic com en el del dret privat, han fet que hagi esdevingut un dels més eminents juristes catalans dels nostres temps, amb el ple i unànime reconeixement de la nostra comunitat jurídica”.

Joan Egea, en el seu discurs, va afirmar que “per sobre de tot, em sento professor universitari”, àmbit en què va recordar dos dels seus referents: Encarna Roca, qui li obrí les portes de la universitat i l’encoratjà com a investigador, i Pau Salvador.

El premiat va fer un repàs a la seva trajectòria i vocació, i va destacar “el meu compromís personal, compartit amb els companys, de proveir el Dret civil d’una base sòlida per construir un dret capdavanter i modèlic, que pogués ser imitat per d’altres del nostre entorn, com així ha estat”.

El premi Puig Salellas, de periodicitat anual, és el màxim guardó que atorga el Col·legi a una persona o institució de l’àmbit català que hagi acreditat una destacada trajectòria d’estudis, docència, investigació, creació o aplicació del Dret. Entre els premiats en edicions anteriors hi trobem el jurista i catedràtic de Dret Civil de la UPF Pablo Salvador Coderch (edició del 2017).

Un estudiós del dret civil català

Joan Egea Fernández (Olesa de Montserrat, 1951), doctor en Dret per la Universitat de Barcelona (1981) i actualment professor associat del Departament de Dret de la UPF és membre del Grup de Recerca en Dret Patrimonial. Els seus principals camps de recerca són el dret de la persona i família, el dret de successions, el dret immobiliari i registral, la protecció de menors i el dret civil de Catalunya.

A banda de la seva vinculació amb la UPF, des del 2013 és el president del Consell de Garanties Estatutàries de Catalunya (del 2009 al 2013 en va ser el vicepresident). És acadèmic electe de l’Acadèmia de Jurisprudència i Legislació de Catalunya i membre numerari de la secció de Filosofia i Ciències Socials de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). Va ser vocal de la Junta Electoral Central (2000‐2004) i membre de la comissió que assessora la Direcció General de Dret i d'Entitats Jurídiques del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya (2005‐2009).

Com a vocal del Observatori de Dret Privat de Catalunya, va participar en l'elaboració dels esborranys de l'Avantprojecte de llei en matèria de dret civil català, entre els quals es poden destacar els relatius a la primera Llei del Codi civil de Catalunya (Llibre primer), la Llei del Llibre segon (persona i família) i la Llei dels drets i oportunitats de la infància i l'adolescència.

Les seves aportacions en temes com el desheretament, la protecció del menor, les immissions i la seva contribució en la redacció de l'article 129 de l'Estatut de Catalunya, que va introduir el dret civil com a matèria civil i com a subjecte d'una legislació, han estat fonamentals.

Ha estat guardonat amb diversos premis i distincions, entre les quals la Medalla d'Honor de la Generalitat de Catalunya pels serveis excepcionals a la justícia i per la seva trajectòria professional dedicada a l'estudi del dret civil català (2010); el premi Miquel Casals i Colldecarrera, atorgat per la Fundació Congrés de Cultura Catalana (1993); el premi Duran i Bas de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Barcelona (1981), i el premi Francesc Vives de l'Institut d'Estudis Catalans (membre de la Union Academique Internationale) (1982).

Per a més informació

Notícia publicada per: