Vés enrere La Lliga de debat a Centres Penitenciaris es durà a terme per primera vegada en una presó de dones

Els debats inicials tindran lloc al Centre Penitenciari de Brians 1 el 18 i 19 de novembre i les semifinals i la final seran el 21 del mateix mes
08.11.2019

La Lliga de Debat a Centres Penitenciaris enguany fa cinc anys i es reinventa. Aquest any, en clau femenina, perquè els debats seran a Brians 1, una presó de dones. En totes les edicions anteriors només s’havia anat a presons d’homes. Les organitzadores consideren que el projecte d’enguany s’emmarca en “els paràmetres de la transversalitat de gènere com a principi rector dels poders públics per fer avançar la igualtat efectiva de dones i homes”.

La iniciativa s’acompanya de tota una sèrie d’activitats de formació i sensibilització. El passat 4 d’octubre es va fer una sessió informativa adreçada a les internes de Brians 1 a càrrec de membres del Servei d’Atenció a la Comunitat Universitària (SACU) i una de les estudiants voluntàries. Els dies 8 i 10 del mateix mes es va fer una formació a la universitat en oratòria i sobre la situació de les dones a les presons a les estudiants i alumnis voluntàries que participen en la iniciativa, a càrrec de Tània Verge, directora de la unitat d’Igualtat, Ares Batlle, membre de la comunitat UPF i el Col·lectiu Clivella, que és una organització que vol parlar sobre les desigualtats que pateixen les persones que han estat privades de llibertat.

Més tard, es van fer formacions en oratòria a les internes del centre penitenciari a càrrec de les voluntàries de la UPF, per tal que aquestes poguessin tenir una base comuna per afrontar la competició d’oratòria.

Un cop formades, el 18 i 19 de novembre hi haurà la primera fase de la lliga de debat, i el 21 es duran a terme les semifinals i la final. Per tal de concloure el projecte, el 5 de desembre es farà una avaluació, que serà conjunta entre l’equip organitzador, les docents i les internes.

En les darreres edicions s’havien debatut temàtiques com els límits de l’humor o si els diners porten a la felicitat. Aquest any, però, els debats se centraran en la pregunta “La cultura ens fa més lliures?”. Des de l’organització de l’esdeveniment consideren que, tant en les edicions anteriors com en aquesta, l’objectiu dels debats és afavorir el desenvolupament de les competències comunicatives, un element important per la reinserció de les preses. A més, també es vol augmentar la confiança de les participants i les seves ganes d’aprendre.

Qui participa del projecte?

L’esdeveniment involucra molta gent i molt diversa: hi ha les impulsores del projecte, del SACU i de la Unitat d’Igualtat de la Universitat; l’equip coordinador, format per dones dels dos serveis de la UPF i personal del centre penitenciari; les formadores en perspectiva de gènere; les sis estudiants i alumni voluntàries i les internes de Brians 1, que en aquesta ocasió en són 12.

Les voluntàries que participen d’aquesta edició de la Lliga de Debat són Berta Solé, Maria Calvet, Anna Puigderrajols, Claudia Barrera, Andrea Terron i Alba Vilanova. Han estat seleccionades tenint en compte si havien participat en la Lliga de debat de Brians 2 o no, els seus coneixements d’oratòria, la capacitat comunicativa i d’adaptació a l’entorn i la implicació prèvia de les estudiants en activitats relacionades amb la igualtat de gènere.

Un dels objectius de la Lliga de debat és la interacció i l’intercanvi d’idees entre voluntàries de la UPF i internes

Les voluntàries tindran l’oportunitat de conèixer una realitat molt diferent a la seva, que és la de les internes a centres penitenciaris. A més, podran intercanviar opinions i perspectives, fet que enriquirà tant les voluntàries com les internes.

Per a més informació

Notícia publicada per: