Vés enrere Amb FUBImethod els infants participen en el disseny d’experiències interactives de cos sencer

Desenvolupat per l’equip de Narcís Parés, membre del grup de recerca Cognitive Media Technologies, amb participació de la Universitat d’Aarhus (Dinamarca), es descriuen els detalls del projecte en un article publicat a l’edició avançada en línia de l’International Journal of Human-Computer Studies.

21.10.2019

Narcís Parés, membre del grup de recerca Cognitive Media Technologies, del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, treballa en la línia de recerca "interacció de cos sencer". En el seu laboratori dissenya diferents aplicacions basades en aquesta interacció per tal d'estudiar la mediació de les experiències.

En aquests context, FUBImethod significa un nou enfocament de disseny impulsat per l’usuari. Desenvolupat per l’equip de Narcís Parés, amb Marie-Monique Schaper i Laura Malinverni, membres del seu equip i amb la participació de l’investigador Ole Sejer Iversen, del Center of Advanced Visualization and Interaction de la Universitat d’Aarhus (Dinamarca), els autors presenten FUBImethod en un article publicat a l’edició avançada en línia de l’International Journal of Human-Computer Studies. Una metodologia en què els infants s’involucren en el procés de dissenyar experiències interactives bassades en interacció de cos sencer.

FUBImethod, una estratègia estructurada en sis etapes

“En aquest treball, presentem FUBImethod, una estratègia estructurada en sis etapes per co-dissenyar experiències interactives basades en la interacció de cos sencer. El nostre objectiu és aconseguir implicar els nens i nenes en processos de disseny participatiu per a donar-los veu en el procés de disseny i obtenir el benefici de la naturalesa lúdica i experta del seus moviments”, afirma Parés.

El FUBImethod que es descriu en aquest treball proposa un conjunt de passos clarament definits per ajudar a dissenyadors d’interacció a guiar equips de disseny interdisciplinaris (dissenyadors d’interacció, educadors, experts en temes concrets, etc.) incloent-hi els nens a comprendre el paper de l’experiència d’interacció i fer un ús justificat de la interacció de cos sencer per tal d’aprofitar al màxim les seves propietats.

Enfortir la perspectiva dels nens en el procés de creació, el co-disseny

Per a aquesta recerca, els autors van proposar una experiment en què van contrastar els punts de vista d’experts en disseny d’interacció i de professionals de l’educació (professors, guies de museu, etc.) en la planificació d’una visita guiada a un museu. Van participar 12 adults i 40 infants (18 nenes i 22 nens). Els autors van posar de manifest com influeixen els estereotips sobre la infància a l’hora de planificar l’activitat. Més concretament, van detectar diferències importants entre les expectatives del dissenyadors i educadors.

Els experts en disseny d’interacció consideren l’anàlisi dels interessos i el comportament dels nens com a punt de partida de tot procés de disseny d’activitats

“En cert sentit, els educadors creien que els nens només haurien d’ "aprendre de nosaltres", mentre que els experts en disseny també van assumir que podríem "aprendre dels infants", explica Parés. Sovint, les visites guiades i materials d’aprenentatge que s’utilitzen en els museus es basen en continguts i estan pensades de dalt a baix. Per contra, els experts en disseny d’interacció consideren l’anàlisi dels interessos i el comportament dels nens com a punt de partida de tot procés de disseny d’activitats.

Aquest enfocament permet els dissenyadors anar més enllà del nivell superficial de les idees basades en continguts, sensibilitzant el cos i l'espai, i proposant tècniques que ajudin l'equip de disseny a comprendre i incorporar les qualitats específiques que constitueixen la interacció de cos sencer.  “Proposem estratègies per enfortir la perspectiva dels nens en el procés de creació per assolir, de comú acord, objectius i opcions de disseny d’experiències interactives adequades”, afegeixen.

Al llarg de l’article, els autors van descrivint els processos de co-disseny amb la participació d’un equip transversal i divers de persones que conjuntament treballen amb aquest mètode: “experts en disseny d’interaccions”, “experts de camp”: educadors, museòlegs, etc. i “experts usuaris”, en aquest cas els infants. Els autors analitzen com el FUBImethod pot contribuir a la recerca sobre interacció de cos sencer, per acabar proposant com es podrien beneficiar d’aquesta aproximació metodològica altres àmbits de recerca.

Treball de referència:

Marie-Monique Schaper, Ole Sejer lversen, Laura Malinverni, Narcis Pares (2019), “FUBImethod: Strategies to engage children in the co-design of Full-Body interactive experiences”, International Journal of Human-Computer Studies, Volume 132, desembre 2019, pàg. 52-69. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2019.07.008

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació