Vés enrere No hi ha nadius digitals, els adolescents adquireixen les seves habilitats digitals a través de l’aprenentatge informal

Són els resultats d’un estudi dut a terme per Maria-Jose Masanet, Mar Guerrero Pico i María José Establés, investigadores del Departament de Comunicació que acaben de publicar el 14 de juliol a la revista  Learning, Media and Technology. Aquest article s’emmarca en el projecte Transmedia Literacy, dirigit per Carlos Alberto Scolari.

17.07.2019

Un treball d’investigació fet en diferents països d’Europa, Amèrica Llatina i  Austràlia i que en aquest cas es focalitza en els resultats específics d’Espanya ha trobat que, més enllà de la creença fins ara mantinguda del concepte de “nadiu digital”, els adolescents adquireixen les seves habilitats digitals a través de l’aprenentatge informal en entorns digitals. Aquesta afirmació es desprèn dels resultats d’un estudi dut a terme per Maria José Masanet, María del Mar Guerrero Pico i María José Establés, investigadores del Departament de Comunicació de la UPF i que acaben de publicar el 14 de juliol a la revista Learning, Media and Technology. Una recerca que s’emmarca en el projecte Transmedia Literacy que dirigeix Carlos Alberto Scolari, investigador i docent de la UPF.

Els adolescents tenen diferents habilitats transmèdia. Per exemple, uns tenen més habilitats del tipus performatiu relacionades amb els videojocs altres en la gestió de continguts a les xarxes

L’objectiu del treball de Masanet i col·laboradores ha estat identificar les habilitats transmèdia que tenen els adolescents i les estratègies d’aprenentatge informal que es duen a terme per adquirir-les. Els resultats mostren que els adolescents tenen diferents habilitats transmèdia com, per exemple, uns tenen més habilitats de caire performatiu relacionades amb els videojocs i altres, en canvi, en gestió de continguts a les xarxes. "Però les tenen en diferents graus, és a dir, hi ha adolescents que tenen moltes competències de producció de fotos i vídeo, i altres en tenen en gestió de persones, per exemple", comenta Masanet.

L’adquisició d’aquestes habilitats està condicionada per les motivacions, actituds i context en què es troben els joves. Pel que fa a les estratègies d’aprenentatge informal, YouTube es revela com a una font clau d’informació i aprenentatge d’aquestes habilitats entre els adolescents espanyols.

El mite del nadiu digital passa a ser ara el d'aprenent digital

Les conclusions de l’estudi mostren que per adquirir les habilitats transmèdia els joves confien principalment en estratègies d’imitació i en les d'aprendre ensenyant. Partint d’aquests resultats, es desconstrueix el mite del nadiu digital i es considera ara el concepte d’aprenent digital.

Les autores identifiquen el terme d’aprenent digital en aquells adolescents que han nascut i crescut en un entorn mediàtic el qual els ha proporcionat un espai digital per aprendre sobre aquest mateix món digital, és a dir, per adquirir les habilitats transmèdia.

En aquest espai virtual poden trobar resposta als seus dubtes basats en les seves pràctiques mediàtiques i usos dels mitjans. Els aprenents digitals segueixen models tradicionals d’aprenentatge però ho fan en nous espais (principalment virtuals) i amb nous actors (amics, influencers, etc.). Es tracta d’un aprenentatge col·laboratiu,  complementari a l’escolar, tot i que en cap cas esdevé un substitut.

Treball de referència:

Maria-Jose Masanet, Mar Guerrero Pico, María José Establés (2019 – primera edició en línia), “From Digital Native to Digital Apprentice. A Case Study of the Transmedia Skills and Informal Learning Strategies of Adolescents in Spain”, Learning, Media and Technologyhttps://doi.org/10.1080/17439884.2019.1641513

Maria-Jose Masanet és investigadora postdoctoral de la Universitat Pompeu Fabra. Els seus interessos de recerca són l'alfabetització mediàtica, l'adolescència i la joventut, sèries de televisió i gènere. Va ser investigadora visitant a la Universitat de Loughborough (2013) i a la Universitat Sorbonne Nouvelle (2015). Amb Joan Ferres, ha coeditat el llibre La educación mediàtica a la Universidad Española.

Mar Guerrero-Pico ha treballat com a ajudant d'investigació a la Universitat Pompeu Fabra. Doctora en Comunicació Social (UPF, 2016) i màster en Comunicació i Indústries Creatives (Universidade de Santiago de Compostela, 2010). Els seus interessos de recerca inclouen la narrativa transmèdia, el fandom en línia, la narratologia, els programes de televisió, els mitjans socials i l'educació en els mitjans de comunicació.

María-José Establés és llicenciada en Comunicació Audiovisual (UCM) i màster en Comunicació i Aprenentatge en la Societat Digital (UAH). Està treballant en la seva tesi doctoral a la Universitat Pompeu Fabra. Aquest treball està finançat pel "Programa de beques de formació doctoral 2015" del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat.

Perfils dels protagonistes:

Carlos Alberto Scolari