Vés enrere "La construcció del relat polític. Crear històries per guanyar vots”

"La construcció del relat polític. Crear històries per guanyar vots”

És el títol de l'últim llibre de F. Xavier Ruiz Collantes, catedràtic del Departament de Comunicació, publicat dins la col·lecció Aldea Global per al Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona i coeditat per la Universitat Pompeu Fabra.

17.06.2019

Els discursos polítics i, més específicament, els discursos electorals, són components fonamentals de la vida social i política de les societats que articulen les seves formes de govern al voltant de la democràcia liberal representativa. Els discursos electorals generen imatges sobre els polítics, sobre les necessitats i aspiracions dels diferents sectors socials, sobre les propostes de les formacions polítiques, sobre els valors en què s'assenta la convivència, sobre els actors polítics que són adequats o inadequats per dirigir un país, etc.

F. Xavier Ruiz Collantes, catedràtic del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra i membre investigador del grup Medium acaba de publicar el llibre: La construcció del relat polític. Crear històries per guanyar vots (Aldea Global, núm. 39, 2019). Una obra sobre com s'estructuren i configuren els discursos electorals per influir en els electors respecte a la seva opció de vot.

Els discursos polítics són fonamentalment relats; posseeixen una estructura profunda que és narrativa i, per tant, compten històries

La perspectiva que pren l'autor és que els discursos polítics són fonamentalment relats, que posseeixen una estructura profunda que és narrativa i que, per tant, compten històries. La competència entre diferents formacions polítiques en les conteses electorals, és, per tant, una competència entre relats. Són relats en els quals apareix el líder polític, sectors de ciutadans, personatges abstractes i valors com la nació, el progrés o la llibertat, metes que aconseguir i missions a realitzar.

Al voltant dels discursos electorals hi ha diferents preguntes que són fonamentals. Per exemple: quina és l'estructura fonamental dels discursos electorals, quin tipus de recursos discursius utilitzen, com aquests recursos es relacionen entre si, com els discursos electorals poden afectar les motivacions, actituds i accions dels electors.

Els discursos polítics electorals tenen una funció persuasiva i estratègica. Han de moure els electors perquè actuïn donant el seu vot a una o altra candidatura. Per això, els discursos electorals són eines fonamentals en la definició dels mapes de forces polítiques que es donen en els diferents països, de les relacions entre elles i de les relacions d'aquestes forces amb els ciutadans o sectors socials específics.

F. Xavier Ruiz Collantes, està especialitzat en l'anàlisi de discursos i missatges dins l'àmbit de la comunicació persuasiva i, més concretament, en missatges i discursos emmarcats en el màrqueting, el branding, la publicitat i la comunicació política. Ha publicat un gran nombre d'articles, informes i nombrosos llibres sobre aquest àmbit de treball.

En la seva carrera acadèmica va ser professor en els graus de Comunicació Audiovisual i Publicitat i Relacions Públiques de la UPF. En el màster universitari en Recerca en Comunicació Social, del Departament de Comunicació de la UPF, imparteix l'assignatura Comunicació i Persuasió. És codirector del màster en Estratègia i Gestió Creativa de la Marca que s'imparteix a la UPF-Barcelona School of Management (BSM). També imparteix classes al màster en Comunicació Política i Institucional de la UPF-BSM.

Com a professional expert, ha realitzat treballs d'investigació i consultoria per a empreses privades, marques i institucions públiques en els camps de l'anàlisi de comunicació i investigació de mercat, consumidors i públics.

Obra de referència:

F. Xavier Ruiz Collantes (2019), La construcción del relato político. Crear historias para ganar votos, núm. 39 de la col·lecció Aldea Global, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, coeditat per la Universitat Jaume I, la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat de València, pàgs.  464, ISBN (paper): 978-84-490-8521-5.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació