Vés enrere Colin F. Camerer exposa un enfocament alternatiu de la Teoria de Jocs basat en la jerarquia cognitiva en la Lliçó d’Economia 2018

El director de la T & Chen Center for Social and Decision Neuriscience de Caltech ha impartit la la lliçó "Cognitive hierarchy game theory: Evidence from the lab, field and brain", que ha obert el curs 2018-2019 de la Facultat d'Economia i Empresa.
24.10.2018

Colin F. Camerer, director del T & Chen Center for Social and Decision Neuriscience del California Institute of Technology (Caltech) dels Estats Units i un dels màxims experts mundials en economia del comportament, ha impartit la Lliçó d’Economia 2018, sota el títol “Cognitive hierarchy game theory: Evidence from the lab, field and brain”, que ha obert el nou curs de la Facultat d'Economia i Empresa de la UPF.

La Lliçó d’Economia, que ha tingut lloc el 24 d’octubre, al migdia, a l’auditori del campus de la Ciuadella, ha comptat amb la presència del catedràtic José García Montalvo, comissionat per a l’estratègia científica per la Universitat; Walter Garcia-Fontes, degà de la Facultat d’Economia i Empresa; Larbi Alaoui, investigador Ramón y Cajal del Departament d’Economia i Empresa, i Pilar Miracle, responsable de tresoreria del Grupo Esteve, entitat col·laboradora de la Lliçó d’Economia.

Walter Garcia-Fontes, en la seva intervenció inicial, ha donat la benvinguda a totes les persones presents, i ha esmentat especialment els estudiants del nou grau en Tecnologies Industrials i Anàlisi Econòmica, impartit conjuntament per la UPC i la UPF. El degà ha apuntat que els graus de la Facultat es troben entre els més demanats del Sistema Universitari Català, i ha destacat l’excel·lència i la internacionalització del professorat, així com els rigorosos i competitius sistemes d’incorporació i de promoció als quals se sotmet.

“Des de la Facultat revisem els plans docents de les diverses àrees, volem donar valor a cadascuna de les activitats que es porten a terme i fer-ne una lectura crítica, per tal de millorar els resultats, les tècniques, la metodologia, les clases teòriques, els seminaris, etc.”, ha afirmat el degà. I tot amb l’objectiu d’augmentar la qualitat dels graus i les prespectives d’ocupació laboral dels estudiants.

"Des de la Facultat revisem els plans docents de les diverses àrees, volem donar valor a cadascuna de les activitats que es porten a terme i fer-ne una lectura crítica"

Walter Garcia-Fontes ha esmentat totes les activitats complementàries que es porten a terme a la Facultat i ha recalcat la gran tasca que fan les associacions d’estudiants (“som una de les facultats més actives i amb més activitats en aquest àmbit”, ha assegurat). Finalment, ha animat a tot el col·lectiu d’estudiants a treballar amb força i a prendre part tant en les activitats acadèmiques com extraacadèmiques.

La jerarquia cognitiva centra la Lliçó d'Economia

Després de la presentació que Larbi Alaoui ha fet del ponent, Colin F. Camerer ha començat a impartir la lliçó, centrada en la Teoria de Jocs, un dels seus camps de recerca. La Teoria de Jocs estudia el comportament dels individus en situacions d'interacció estratègica, en què els oponents són altres individus que han de prendre una decisió, sabent que el seu rival és humà.

Segons Colin F. Camerer, la Teoria de Jocs estàndard es basa en la precisió del concepte d’equilibri: en equilibri, els jugadors optimitzen el seu joc tenint en compte el que creuen que faran els altres jugadors i si les seves creences són correctes. “Aquesta ponència tracta d’un enfocament alternatiu que utilitza una jerarquia de creences. L’evidència d’aquest comportament prové de centenars d’experiments de laboratori, així com de les aplicacions en diversos camps i en les proves de neurociències sobre el pensament jeràrquic codificades en l’activitat del cervell”, ha afirmat el ponent.

L'enfocament de jerarquia cognitiva, utilitzat per Colin F. Camerer, trenca amb el supòsit del coneixement comú de la racionalitat i està basat en la idea que les persones utilitzen “k” nivells de raonament per modelitzar el comportament dels seus rivals. Es parteix del nivel k0, en què els individus no fan cap tipus d’esforç a l’hora de prendre una decisió, i per tant, simplement escullen de manera aleatòria entre les diferents opcions.

Colin F. Camerer ha presentat diversos experiments i testos que s’han fet per il·lustrar els tres àmbits en què se sustenta la teoria: laboratori, camp i cervell

Al llarg de la seva exposició, Colin F. Camerer ha presentat diversos experiments i testos que s’han fet per il·lustrar els tres àmbits en què se sustenta la teoria: laboratori, camp i cervell. Un dels exemples que ha presentat es basava en la ingenuïtat del consumidor a l’hora de valorar la qualitat de les ressenyes de les pel·lícules cinematogràfiques. També un experiment que lliga les opcions de jugadors de nivel k0 a punts de vista estratègics, il·lustrats per un algoritme per predir la importància visual en l’elecció de les ubicacions d’imatges.

Colin F. Camerer ha parlat d’aspectes com els diversos passos de la modelització de la teoria de jocs; la jerarquia cogintiva, a partir d’exemples amb tests experimentals de laboratori (com el “beauty contest” game), jocs naturals i de camp (test de la lotería “Lowest unique positive integer lottery, LUPI”), la probabilitat d’equilibri, i experiments de retenció de memòria, que comparen la resposta de chipmanzés i humans.

A la darrera part de l’acte, José García Montalvo ha agraït a la Facultat i al Departament d’Economia i Empresa que promoguin les bones pràctiques acadèmiques; s’ha mostrat orgullós també dels estudiants, després de recordar que hi ha un alt percentatge d’internacionalització, i finalment, ha declarat inaugurat el curs 2018-2019.

> Àlbum de la Lliçó d'Economia 2018 publicat a Flickr

Lliçó d'inauguració d'Economia del curs 2018-2019