Vés enrere La figura de la dona a la ciència obrirà la vuitena edició del Campus Gutenberg-CosmoCaixa

La trobada reunirà més de 300 experts en comunicació i cultura científica a CosmoCaixa Barcelona al voltant d’una trentena de tallers, debats, conferències, espectacles i formats innovadors.

13.09.2018

Què té el feminisme a veure amb la comunicació de la ciència? Existeixen desigualtats de gènere en ciència i tecnologia? Quin ha estat el paper de la dona? Què més podem fer a part de donar més visibilitat a les dones científiques? La figura de la dona a la ciència i de les qüestions de gènere de manera més àmplia obrirà aquest any el debat de la vuitena edició del Campus Gutenberg-CosmoCaixa.

Aquest campus, impulsat pel Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental de la UPF Barcelona School Of Management i la Fundació Bancària “la Caixa” en col·laboració amb el Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra (CCS-UPF), s’ha convertit en el punt de trobada de tots aquells que treballen en l’àmbit de la comunicació i la divulgació de les ciències: investigadors, comunicadors, periodistes, professors, astrofísics, biòlegs, metges, farmacòlegs, ecologistes... Les xifres d’inscripció i el número de propostes acceptades indiquen que més de 300 professionals participaran els dies 17 i 18 de setembre en una trentena de conferències, tallers i debats.

El Campus Gutenberg s’ha convertit en el punt de trobada de tots aquells que treballen en l’àmbit de la comunicació i la divulgació de les ciències

"El campus pretén posar al dia als professionals de la comunicació científica sobre algunes eines, fórmules i propostes innovadores que ens ajudin a apropar la ciència a la societat i a escoltar a la societat. És també un espai per reflexionar sobre la importància de la investigació com a font de progrés i motor de canvi social, i per tant sobre la importància d’apostar per a una comunicació objectiva i de qualitat” , explica Gema Revuelta, professora del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) de la UPF i directora del màster de comunicació científica de la UPF Barcelona School of Management i del campus.

“Des de Fundació Bancària “la Caixa” hem apostat per aquesta iniciativa des del seus inicis. Aquest any ens plau, a mes a mes, acollir el Campus Gutenberg a CosmoCaixa, com a seu de les jornades. La dona, freqüentment, ha estat poc representada tant en la formació formal i informal com en la divulgació de la ciència. La Fundació Bancària “la Caixa” que coordina el programa europeu Hypatia a l’estat espanyol, vol continuar treballant per augmentar la visibilitat i l’actuació de la dona en la comunitat científica i en la disseminació de la ciència que es on CosmoCaixa centra els seus esforços”, explica Jordi Portabella, director de l’Àrea de Divulgació Científica i CosmoCaixa.

Mitjançant un debat obert i cooperatiu, l’auditori rodó ‘Comunicació de la Ciència post 8-M’ donarà una mirada de gènere a la ciència, compartint experiències en comunicació que van més enllà que donar visibilitat a les dones que han quedat oblidades per la història i proposant accions de futur per lluitar contra aquest greu problema que pateix la ciència i, per tant, la societat.

El debat arrencarà amb Lydia Gil, Neus Martínez, Javier Armentia, Esther Sánchez i Lluis Noguera com a ponents però l’escenari comptarà sempre amb una cadira buida perquè el públic assistent pugui afegir-se en el debat. ‘Es un format innovador que el que pretén és poder enriquir el debat i crear una reflexió més amplia i cooperativa’, explica Carolina Llorente, coordinadora acadèmica del màster. La sessió serà moderada per Vanessa Pombo i Óscar Menéndez, tots dos en representació de la Asociación Española de Comunicación Científica (AECC), organització que ha proposat aquest format de debat rodó i que dóna suport al Campus com a entitat col·laboradora, juntament amb l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi).

El Campus se celebrarà aquest any al CosmoCaixa i abordarà temes com la divulgació inclusiva per a persones amb discapacitat visual, la ciència a la radio o el teatre, la gamificació de la ciència o l’evolució en l’ús de noves tecnologies i les xarxes socials per a  la difusió científica. S’analitzaran algunes iniciatives d’èxit com BCNspiracy, les PEP-Talk, el projecte Evoke (Evolutionary Knowledge for Everyone) o el portal de youtube Fifipedia, entre d’altres.

Teatre, cinema i rutes guiades

El programa inclou també la presentació del llibre ‘La evolución del periodismo’ de Vladimir de Semir, la preestrena de la conferència teatralitzada ‘El corazón no olvida: una historia sobre alzheimer’ de l’Institut de Ciència i Teatre, la projecció del documental ‘En el aire’ dirigit per Bienvenido León sobre els intents de millora de la qualitat de l’aire de les ciutats i la ruta guiada ‘Einstein i Barcelona’, una iniciativa de la FCRi que vol donar a conèixer les activitats de divulgació científica que es fan a diferents punts i centres de la ciutat seguint les passes de la visita que el científic Albert Einstein va fer a la ciutat el 1923.