Vés enrere Professors del Departament de Comunicació ajuden a projectar la ciutat de La Paz al món

Xavier Ruiz Collantes, Jordi Torrents, Carlos Scolari, Ramon Martín i Carlos Gonzalo han col·laborat amb la Universitat Catòlica Boliviana "San Pablo" i amb l'Ajuntament de La Paz per dotar la capital andina d'una nova image de marca.
18.07.2018

Xavier Ruiz Collantes, Jordi Torrents, Carlos Scolari, Ramon Martín i Carlos Gonzalo, professors del Departament de Comunicació de la UPF, han col·laborat amb la Universitat Catòlica Boliviana "San Pablo" (UCB-SPB),i l'Ajuntament de la Paz per dotar la ciutat d'una nova imatge de marca. Aquesta col·laboració s'emmarca en la participació que la UPF té des de fa dos anys amb el màster en Comunicació Estratègica de la universitat boliviana, fruit de la signatura d'un conveni entre ambdues institucions.

"Aquest acord es va signar amb l'objectiu que els estudiants i els professionals bolivians de l'àmbit de la comunicació, als quals resulta molt complicat, per diversos motius, viatjar i residir a Europa o als Estats Units per fer un màster, poguessin tenir una formació de qualitat en algunes àrees concretes, especialment, en estratègia de marca i publicitat, camps que no estan gaire desenvolupats a Bolívia", afirma el professor Xavier Ruiz Collantes, catedràtic de Comunicació Audiovisual de la UPF.

Els professors de la UPF han aportat coneixements al voltant de temes relacionats amb l'anàlisi i la investigació en la comunicació estratègica i la comunicació de marca

En aquest procés de col·laboració, els professors de la UPF han aportat coneixements al voltant de temes relacionats amb l'anàlisi i la investigació en comunicació estratègica i comunicació de marca, en desenvolupament d'estratègia de marca i estratègia de mitjans, en estratègies pròpies de la comunicació transmèdia i en posicionament de marques a Internet. A més, han fet un seguiment del desenvolupament dels treballs dels estudiants en el procés de definició de la marca ciutat.

La col·laboració s'amplia a l'ajuntament de La Paz a partir d'un cas real

Xavier Ruiz Collantes explica com es va estendre aquesta col·laboració universitària cap a l'ajuntament de la ciutat: "Després del primer curs del màster, que havia estat un èxit, vaig pensar que era oportú donar un nou pas i aportar al màster el mètode del desenvolupament d'un projecte real per part dels estudiants, que ja fem servir a la nostra universitat en diversos cursos i màsters de comunicació. La intenció de buscar un cas real per desenvolupar un projecte al llarg del curs va coincidir amb la voluntat de l'alcalde de La Paz, Luis Revilla, de dotar la capital boliviana d'una nova imatge de marca".

"La intenció de buscar un cas real per desenvolupar un projecte al llarg del curs va coincidir amb la voluntat de l'alcalde de dotar la capital boliviana d'una nova imatge de marca"

Fruit d'aquesta coincidència de necessitats, es va establir un acord perquè els estudiants del màster treballessin en diversos aspectes essencials en el procés de desenvolupament de la marca, bàsicament, segons apunta Xavier Ruiz Collantes, en quatre temes: investigació de públics; anàlisi de les marques-ciutat de les principals ciutats llatinoamericanes; desenvolupament de l'estratègia de continguts de la marca, i finalment, definició de l'estratègia de mitjans.

Actualment, per decisió de l'alcalde, les propostes que sintetitzen l'estratègia de continguts estan sent sotmeses a votació popular dels ciutadans. Per això el tema del procés de definició de la marca ciutat de la Paz s'ha convertit en un fet informativament rellevant a Bolívia. Sota la campanya anomenada "Marca por La Paz", els ciutadans tenen fins al 26 de juliol per votar una d'aquestes tres propostes, presentades per l'alcaldia: "La Paz, otra dimensión"; "La Paz inesperada" i "La Paz, ciudad del cielo". La frase escollida pels "paceños" serà utilitzada en el logotip que es dissenyarà pròximament.

Una ciutat única necessitada d'una marca

"La ciutat de la Paz és la capital més alta del món, s'estén entre els 3.600 metres i els 4.000 metres d'alçada sobre el nivell del mar. És una ciutat única i impressionant, enmig dels Andes, una ciutat viva, autèntica, diferent a qualsevol altra urbs i amb una orografia i un paisatge natural que sorprèn", explica Xavier Ruiz Collantes.

"En els últims deu anys, Bolívia ha estat el país sud-americà que més ha crescut. I avui, quan altres països sud-americans han entrat en crisi, continua creixent. D'altra banda, Bolívia és el país amb major percentatge de població índia i on es guarden més fidelment les cultures i les tradicions dels pobles originaris. Per tot això, la ciutat de La Paz necessita una marca que la faci reconeixible entre els viatgers i el món dels negocis i que suposi un orgull per als seus ciutadans. Una marca ciutat que posi de relleu les seves qualitats i les doni a conèixer", remarca el professor del Departament de Comunicació.

L'any 2014 la fundació New7Wonders, per votació popular, va proclamar La Paz una de les set "ciutats meravella" del món. Les altres sis van ser: L'Havana, Beirut, Doha, Durban, Kuala Lumpur i Vigan (Filipines). Es van triar aquestes ciutats per representar la diversitat global de la societat urbana. A partir d'aquest fet, la capital boliviana ha utilitzat com a referent per a distingir-se el qualificatiu de "Ciudad Maravilla", però tenia pendent disenyar una nova marca per projectar-se al món.