Vés enrere Xavier Freixas guanya el premi Rei Jaume I d'Economia 2018

Xavier Freixas guanya el premi Rei Jaume I d'Economia 2018

El catedràtic d'Economia Financera i Comptabilitat i director del Departament d'Economia i Empresa de la UPF ha obtingut aquest guardó, dotat amb 100.000 euros, per la gran rellevància de la seva investigació en economia, centrada en l'àmbit de la banca.
06.06.2018

Xavier Freixas i Dargallo, catedràtic d’Economia Financera i Comptabilitat i director del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, ha estat distingit amb el prestigiós premi Rei Jaume I en la categoria d'Economia, “per la seva recerca centrada en la banca i per ser un dels principals experts mundials en economia financera, i de manera especial, en microeconomia i macroeconomia del sistema bancari”.

Els premis Rei Jaume I, que enguany han arribat a la seva 30a. edició, estan convocats per la fundació que porta el mateix nom. Els guanyadors van ser proclamats en el decurs d’un acte que va tenir lloc el dimarts, 5 de juny, al Palau de la Generalitat Valenciana, presidit per Ximo Puig, cap de l’executiu autonòmic.

Dotats amb 100.000 euros per a cadascuna de les sis categories de què consten (Economia, Recerca Bàsica, Noves Tecnologies, Protecció del Medi Ambient, Recerca Mèdica i Emprenedor de l'any), els guardons compten amb divuit premis Nobel entre els membres dels seu jurat, format per un total de 80 persones. Els premis es lliuraran durant el darrer trimestre de l'any, en un acte que serà presidit pel rei, que se celebrarà a la Llotja dels Mercaders de València.

El jurat ha destacat especialment Xavier Freixas per ser “un dels primers i principals impulsors de l’estudi de les asimetries informatives en el mercat de crèdit, destacant la funció dels bancs en l’avaluació i seguiment de les empreses i particulars als quals concedeixen crèdit”.

El jurat ha destacat Xavier Freixas per ser “un dels primers i principals impulsors de l’estudi de les asimetries informatives en el mercat de crèdit"

El jurat també ha valorat la seva carrera acadèmica, en el decurs de la qual ha estat consultor del Banc Mundial, el Fons Monetari Internacional, el Banc de la Reserva Federal de Nova York i el Banc Europeu d’Inversions. Així mateix, n'ha destacat la coautoria del llibre Economia bancària, escrit conjuntament amb Jean-Charles Rochet, que s’ha convertit en un treball de referència en aquest àmbit.

Jordi Galí, catedràtic de Fonaments d’Anàlisi Econòmica del Departament d’Economia i Empresa i director del CREI-UPF, va rebre aquest mateix guardó en la seva convocatòria de l’any 2004.

Un expert en la teoria de la banca

Xavier Freixas i Dargallo, nascut a Barcelona fa 69 anys, es va doctorar en Economia per la Universitat de Tolouse (França) l’any 1978. La seva expertesa se centra en els mercats financers, la supervisió i la regulació bancàries i en la teoria de la banca. Aquesta teoria consisteix en la creació de petits models econòmics en els quals es considera el comportament dels diversos actors, amb l’objectiu de facilitar a bancs i a reguladors la comprensió de l’impacte d’aquestes mesures hipotètiques.

A la UPF, en la qual actualment és director del Departament d’Economia i Empresa, un càrrec que ha exercit en períodes anteriors, va ser degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials (2004-2008). És membre del comitè directiu del màster en Finances de la Barcelona GSE i director del Grup de Recerca en Economia Financera i Comptabilitat (CREFC), a més de ser research fellow del Centre For Economic Policy Research (CEPR).

Alguns dels premis que ha obtingut al llarg de la seva trajectòria són el Jacobs Award al millor document en recerca (1998); la distinció de la Generalitat de Catalunya a la promoció de la recerca universitària (2002); el Barclays Gobal Investors (BGI) Michael Brennan Award, pel millor article publicat a The Review of Financial Studies (2006); o el premi IEF a l’Excel·lència Financera en la Carrera Acadèmica (2013), entre d’altres.