Vés enrere UPF INNOvalora, primer programa de suport a la recerca aplicada i a les proves de concepte vinculades a l’activitat investigadora de la Universitat

La Universitat Pompeu Fabra, mitjançant la Unitat d'Innovació - UPF Business Shuttle, ha convocat la primera convocatòria a la qual s’han presentat 18 projectes. D’aquests,  un panel avaluador d’experts extern ha elegit cinc que iniciaran la seva activitat a partir de l’1 d’abril, gràcies al finançament obtingut per al projecte “UPF Valora Horitzó 2015”.

14.03.2018

Per tal que els resultats prometedors provinents de la recerca arribin a la societat calen recursos. D’aquí que la Universitat Pompeu Fabra, mitjançant la Unitat d'Innovació - UPF Business Shuttle, hagi convocat la primera edició “UPF INNOValora”, una iniciativa que neix amb l’objectiu d’impulsar la valorització del coneixement a través del finançament de projectes de prova de concepte vinculats a resultats de la recerca que es fa a la universitat i en qualsevol disciplina.

A aquesta primera convocatòria es van presentar 18 propostes, 10 de les quals van ser seleccionades per presentar una breu exposició davant d’un panel d’avaluació d’experts extern, el passat 22 de febrer. D’aquestes, el panel avaluador ha elegit cinc projectes que iniciaran la seva activitat l’1 d’abril. Són 2 projectes de l’àrea de les TIC, i 3 més de l’àrea de les ciències experimentals i de la salut. En virtut de l’ajut que els ha estat concedit i per iniciar la transferència del coneixement cap a la societat, cadascun d’aquests projectes disposarà de 30.000 euros, 30.000 euros més per als projectes vinculats a les ciències biomèdiques, gràcies al finançament provinent de la Unitat Maria de Maeztu del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF.

Projectes seleccionats en la primera edició d’UPF INNOValora

• Gamut Mapping for Cinema, amb Marcelo Bertalmio, José Maria Rojano, Javier Vázquez Corral i Syed Wagas Zamir, proposa una solució per adaptar els colors de les imatges a les possibilitats de cada pantalla, segons un mètode automàtic que es basa en la visió, de  complexitat computacional extremadament baixa i que produeix imatges i vídeos que semblen naturals, sense cap tipus d’artefactes. El mètode va estar guardonat amb el Premi de Transferència de Tecnologia 2017 de la UPF.
  • New therapy to cure viral infections, un projecte presentat per Juana Díez, Ivan Dotu i Marc Tallo que proposa una nova teràpia basada en RNA per controlar les infeccions virals. Aquesta estratègia es podria estendre a malalties no infeccioses.
  • CIplanner,  amb Miguel Angel González Ballester, Nerea Mangado i Mario Ceresa, té l’objectiu de desenvolupar un programari de planificació i simulació de cirurgia d’implants coclears. L’implant coclear, també conegut com a “orella biònica”, permet la recuperació de l’audició en pacients amb sordesa profunda mitjançant la transformació de sons i l’estimulació neuronal. Aquest programari permet una planificació més precisa i la realització de simulacions computacionals per predir l’eficàcia del tractament en cada pacient.
  • Super-repressor for cancer treatment, amb Francesc Posas, Laia Nadal, Manel Joaquin i Maria Caballero faran un pas endavant en la translació de la recerca duta a terme en una proteïna que és essencial per a la proliferació cel·lular. Han descobert un nou mecanisme de regulació que obre la porta a la identificació de noves possibilitats terapèutiques contra el càncer.
  • Zip-NanoBullet, amb Pilar Rivera Gil, Ruben Vicente, Marcos Sanles Sobrido i Ruixue Xu faran una validació preclínica i protecció dels resultats obtinguts de l’ús d’una diana molecular per al tumor de pàncrees localitzant específicament una càpsula nanoestructurada capaç de fer simultàniament diagnòstic (detecció) i tractament.

El panel d’experts extern ha estat integrat per professionals molt ben reconeguts en els seus corresponents àmbits d’expertesa: coneixement científic, industrial, de transferència tecnològica, emprenedoria i inversió. Els avaluadors han destacat molt especialment la qualitat i la rellevància de tots els projectes presentats a la convocatòria.

Aquesta iniciativa s’emmarca dins el Pla d’Actuacions del projecte “UPF Valora Horitzó 2025” que té com a objectiu promoure la innovació i la transformació social creant sinergies amb la societat i contribuint així al benestar social i la creació de valor,  té el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, i cofinançament del Fons Europeu per al Desenvolupament Regional (FEDER).