Vés enrere Els Diàlegs Humanístics UPF 2018 s’obren amb un debat sobre l’envelliment saludable

Què podem fer per envellir saludablement i modular el risc de demència? es plantejaran Jordi Camí, director del PRBB i de la Fundació Pasqual Maragall, i Nina Gramunt, investigadora del Barcelonabeta Brain Research Center, en la primera de les vuit sessions del cicle, que tindrà lloc el 30 de gener a l'auditori del campus de la Ciutadella.
31.01.2018

El catedràtic de Farmacologia de la UPF Jordi Camí, director del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona i de la Fundació Pasqual Maragall, i Nina Gramunt, neuropsicòloga i investigadora del Barcelonabeta Brain Research Center, van ser els protagonistes de la sessió d’obertura dels Diàlegs Humanístics UPF 2018, que va abordar si “Existeix l’envelliment saludable?”.

La conferència, que va tenir lloc el dimarts, 30 de gener, a les 19.00 hores, a l’auditori del campus de la Ciutadella, va analitzar si quan tractem dels problemes que envolten l’envelliment estem parlant de qüestions inevitables. Podem fer alguna cosa per envellir saludablement i modular el risc de demència? es van plantejar els ponents, que van diferenciar entre factors de risc modificables i no modificables.

La sessió va donar de sortida a la tercera edició d’aquest cicle de diàlegs (l’entrada és lliure, tot i que cal inscriure-s’hi prèviament a través de la web) amb els quals la Universitat obre les seves portes a la comunitat universitària i a tota la societat, per tal de divulgar i debatre al voltant de temes d’actualitat i que generen interès.

Vuit sessions amb l’àmbit humanístic com a eix integrador

El cicle dels Diàlegs Humanístics UPF 2018 inclou un total de vuit sessions, que transcorreran entre el 30 de gener i el 10 d’abril del 2018, en diferents dimarts, sempre de 19.00 a 20.00 hores. Totes elles tindran lloc a l’auditori del campus de la Ciutadella, excepte la sessió del 13 de març, programada a l’auditori del campus del Poblenou.

Tamara Djermanovic, directora acadèmica dels Diàlegs Humanístics UPF 2018, destaca que "enguany el programa intenta continuar en la línia que l'eix siguin les humanitats, però s'ha intentat obrir cap a altres àmbits que s'estudien a la UPF". Així, "És el primer cop que hi participen docents del Departament de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC), amb un diàleg molt potent sobre com ha canviat la nostra manera de relacionar-nos", afirma.

Altres aspectes que emfatitza la professora Djermanovic són la incorporacio de la música, en una sessió que comptarà amb la presència del cautautor Paco Ibáñez i el professor i músic José M. Micó; el fet que "cada cop més s'intenta trobar un equilibri entre el discurs acadèmic i les veus de persones fora d'aquest àmbit, des d'un vessant més pràctic i experencial, com ara el periodista i cronista Lluís Permanyer", o "l'esforç que s'ha fet per poder portar personatges com l'escriptor Eduardo Mendoza, que es mou a cavall de la Gran Bretanya i els EUA".

Títols dels diàlegs, dates i participants

A banda de la sessió inaugural, la resta tractaran sobre “Barcelona: què en queda de la ciutat dels prodigis?" (6 de febrer), amb Eduardo Mendoza, escriptor, i Lluís Permanyer, periodista i cronista de Barcelona; “El preu dels errors històrics al vell i al nou món” (13 de febrer), amb els historiadors Mauricio Tenorio Trillo (Universitat de Chicago) i Josep M. Fradera (UPF); “Cosmopolitismes per al segle XXI” (20 de febrer), amb Joan-Pau Rubiés i Manel Ollé, vinculats al Departament d’Humanitats de la UPF; i  “Cinema i literatura: les amistats… perilloses?” (27 de febrer), a càrrec de Xavier Pérez i Miquel Berga, docents als departaments de Comunicació i Humanitats de la UPF, respectivament.

El primer dimarts del mes de març presentarà “Cantar la literatura” (6 de març),  amb Paco Ibáñez, cantautor, i José María Micó, professor del Departament d’Humanitats, a la qual seguirà ““Internet i societat: com canvia la nostra manera de fer?” (13 de març), amb Miquel Oliver i Lluïsa Marsal, docents del DTIC-UPF, i que és l’única sessió que es farà a l’auditori del campus del Poblenou. Pel que fa al darrer diàleg (10 d’abril), falta confirmar tant el títol com els ponents.

Els Diàlegs Humanístics UPF 2018 compten amb un consell assessor format per Rafael Argullol (Àrea de Pensament), Víctor Farias (Àrea d’Història), Domingo Ródenas (Àrea de Literatura) i Isabel Valverde (Àrea d’Història de l’Art), tots ells del Departament d’Humanitats, juntament amb Jordi Balló i Jordi Pérez, dels departaments de Comunicació i de Ciències Experimentals i de la Salut, respectivament.

Galeria d'imatges de la primera sessió

Created with flickr slideshow.