Vés enrere El projecte DaTALoG, premiat a la convocatòria d’ajuts “La ciutat proactiva” de l’Ajuntament de Barcelona

DaTALoG preveu la creació d’un data trust per gestionar dades de consum d'aigua, llum i gas per lluitar contra la pobresa energètica i l’emergència climàtica.

13.12.2022

El 12 de desembre es van lliurar els premis de la tercera convocatòria d’ajuts a la innovació urbana “La ciutat proactiva. Innovació amb impacte” que organitza l’Ajuntament de Barcelona a través de BIT Habitat. El projecte DaTALoG, liderat per la UPF i Ideas For Change, va ser una de les cinc propostes seleccionades.

L’acte va comptar amb la participació de la tercera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, i un representant de cada un dels projectes guanyadors, que van presentar les seves propostes posant èmfasi en el component innovador de cada una d’elles.

La convocatòria, dotada amb 500.000 euros, finançarà fins a un 80% d’aquests projectes, que tenen uns pressupostos d’entre 50.000 € i 150.000 €. Aquesta ajuda els permetrà rebre suport financer i acompanyament tècnic per a la seva implantació, així com recolzament comunicatiu i de difusió. També se’ls oferirà mentoria amb persones expertes i se’ls facilitarà l’accés a la tecnologia per poder desenvolupar prototips.

Totes les propostes guanyadores son projectes consorciats per tal de reforçar l’enfocament transversal i la perspectiva multidisciplinar. En el cas de DaTALoG, s’ha desenvolupat gràcies a la tasca conjunta d’un equip d’investigadors de la Universitat Pompeu Fabra i de l'agència d’estratègia i investigació Ideas for Change. Vladimir Estivill Castro i Manuel Portela, investigadors del Grup de Recerca en Ciència Web i Computació Social del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF lideren el projecte i coordinen el desenvolupament tècnic.

Accés obert i segur a les dades de consum

DatALoG ha estat finançat amb 115.800 € i consistirà en la creació d’un data trust que permetrà recol·lectar, agrupar i analitzar dades de consum d’aigua, llum i gas per prendre millors decisions sobre l’accés, estalvi i impacte del consum energètic.

La creació d’aquesta eina es farà de manera participada per tal de promoure l'accés i l'ús per part d’investigadors i emprenedors interessats en desenvolupar eines que facilitin la transició ecològica i potenciar, així, l'economia circular.

Empoderament de la ciutadania i l’economia local

La proposta d'abordar aquesta necessitat a partir d'un data trust és única a Espanya i parteix d’experiències en gestió i explotació de dades d’àmbit europeu. Aquest innovador model permetrà reunir i processar dades de consum a diferents escales per tal d’oferir un mapa general de la ciutat i la regió metropolitana de Barcelona.

Els diferents usuaris, tant residencials com comercials, podran visualitzar el seu propi consum, reconèixer el seu perfil de consumidor i fer comparatives amb el consum general de la ciutat. La seva participació i involucració en la gestió de dades i la seva comprensió de l’ús dels recursos, facilitarà la transició cap a models de consum més eficients. Pel que fa ajuntaments i administradors públics, aquesta eina pot ser de gran utilitat en les tasques de planificació del territori i de desenvolupament de polítiques de millora de l'economia local.

L'accés a aquestes dades serà segur i es protegirà la privacitat dels ciutadans a través d’algoritmes d'anonimització.

Cinc projectes per fer front a la transició energètica i l’emergència climàtica

Les altres propostes guanyadores d’aquesta convocatòria han estat:

LOGIREPAK, presentat per la Fundació Catalana per a la Prevenció de Residus i Consum Responsable (Rezero) i Design y Intuition, se centra en la creació d’una logística urbana en xarxa, de reutilització d’envasos per l’alimentació fresca als mercats de la ciutat, abordant aspectes com la neteja dels envasos, l’accés a la ciutadania, i l’adopció del comerç.

RAVALoritza és un projecte de Transfolab Bcn i Raons públiques Sccl que consisteix en la creació d’una metodologia de disseny participatiu i co-creació de mobiliari per a l’espai del grup de joves del casal d’infants del Raval com a estratègia educativa i d’upcycling.

TEPAC, presentat per les entitats Batec Pol Cooperatiu per la Transició Energètica, Azimut 360 Sccl i La Fabric@ Sccl., vol crear una metodologia per desbloquejar els usos dels terrats comunitaris per facilitar la construcció de comunitats energètiques. Per testejar el seu funcionament, es preveu la realització d’un pilot a un edificis d’habitatges de protecció oficial del barri de Bon Pastor.

R.E.S.P.I.R.A., presentat per una agrupació formada per Noumena Design Research Education SL, Institut d‘Arquitectura Avançada de Catalunya, Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou i la Plataforma d'entitats de Roquetes, té per objectiu co-crear amb el veïnat elements urbans, amb una combinació d'impressió 3D i milling, que ajudin a la descarbonització i millora de la qualitat de l'aire.

Els cinc projectes seleccionats aporten solucions per fer front a la transició energètica i l’emergència climàtica i la transformació urbana, l’habitatge i la cohesió social. Aquests projectes hauran de generar canvis en l’entorn urbà i assegurar un retorn social quantificable, a més d’aconseguir impactes positius i mesurables a la ciutat de Barcelona i en la qualitat de vida de les persones.

09. Indústria, innovació i infraestructures
11. Ciutats i comunitats sostenibles