Vés enrere El "Primer diccionari de medicina il·lustrat" mostra la salut a través dels ulls i els mots dels nens

Una iniciativa pionera dirigida per Rosa Estopà, lingüista i professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, en què han intervingut vuit centres educatius i 1.200 infants de tot Catalunya.

31.05.2018

En llengua catalana i castellana hi ha una mancança de diccionaris relacionats amb els nens i també amb el món científic, tot i que a nivell curricular cada vegada es demana ser més acurat amb el lèxic, i per això cal tenir eines més adequades, com passa en altres llengües, com l'anglès. El Primer diccionari de medicina il·lustrat parteix dels dibuixos i les definicions fetes pels infants sobre els termes més comuns que fan servir per parlar de la salut i les malalties.

És una iniciativa pionera dirigida per Rosa Estopà, lingüista i professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF, en què han intervingut 1.200 infants de tot Catalunya. Aquesta iniciativa és fruit del projecte «Jugant a definir la ciència» del qual ja han sortit el Petit diccionari de ciència i el Petit imaginari de ciència, del projecte igualment liderat per Estopà “Avancem amb la ciència”. El diccionari es va presentar el 17 de maig al Col·legi Oficial de Metges de Girona i, del 29 al 31 de maig, s’estan fent presentacions a centres educatius de Vilajuïga, Girona i Pineda de Mar.

El Primer diccionari de medicina il·lustrat és un llibre que vol explicar el significat i l’ús de les paraules més bàsiques que els nens i nenes escolten i fan servir quan parlen de la seva salut i de les seves malalties. Vuit escoles catalanes hi han contribuït i, durant tres cursos, alumnes de segon, tercer i quart de primària, han explicat i dibuixat a l'aula una paraula cada setmana Un cop recopilades les definicions, els lingüistes s'han encarregat de deconstruir-les i tornar-les a construir, amb l'ajuda dels pediatres. El Primer diccionari de medicina il·lustrat és un llibre original perquè és el primer diccionari de medicina per a nens i nenes en català.

«Havien d'imaginar que explicaven aquella paraula a un nen que acaba d'arribar d'un altre planeta o d'una altra societat i no en sap res»

Tots els pacients han de poder entendre què els passa

El diccionari conté 200 noms que serveixen per parlar de salut presentats per ordre alfabètic i 150 explicacions amb els dibuixos corresponents. Hi ha també 32 paraules que són sinònimes d’unes altres, és a dir que són maneres de referir-se al mateix, però amb una altra paraula. Al final del llibre l’obra conté 33 verbs que tenen un significat específic en medicina (desinfectar, curar, injectar, receptar, sagnar) presentats en frases creades pels escolars i un atles de 10 dibuixos sobre el cos humà en què hi ha indicats 130 termes. En total, el diccionari inclou 366 paraules que els lectors poden fer servir en parlar de medicina.

«Hem aprofitat les informacions que eren correctes des del punt de vista científic per fer-les servir a la definició, i hem aportat coneixement per desmentir les falses idees i les mancances que evidenciaven algunes explicacions, com que la síndrome de Down és una malaltia o que el càncer es contagia»

Les paraules d’aquest primer diccionari de medicina són noms molt bàsics que fan servir els experts en salut (com ara els metges, els infermers, els logopedes, els dentistes, etc. ) amb un significat específic: al·lèrgia, ambulància, càries, hospital, infecció, mal de cap, operació, radiografia, refredat, termòmetre, vacuna, xarop, etc. Aquest diccionari pretén explicar els mots mèdics de manera fàcil i entenedora. Com explica la directora del projecte, l’obra vol acostar el llenguatge de la medicina als nens, perquè tots els pacients han de poder entendre què els passa.

Obra de referència:

Rosa Estopà (2018), Primer diccionari de medicina il·lustrat, editorial Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 192 pàgs., isbn: 978-84-9883-979-1.

Aquest obra s’ha desenvolupat en el si del projecte Jugant a definir la ciència: (IP: Rosa Estopà, UPF), del projecte RecerCaixa 2015. “Avancem amb la ciencia”. ACUP y Obra Social "La Caixa": (co-IP: Rosa Estopà) i ha rebut assessorament i finançament del Col·legi Oficial de Metges de Girona i del Grup IULATERM-UPF.