Vés enrere El consum de probiòtics possiblement ajuda a prevenir els refredats entre la població en general

Una avaluació de Nutrimedia conclou que prendre probiòtics podria reduir el nombre de refredats i la seva durada. Els probiòtics probablement redueixen el nombre de nens i nenes que prenen antibiòtics per tractar aquest tipus d'infeccions.

29.03.2023

Una nova avaluació de Nutrimedia, projecte que analitza científicament la veracitat dels missatges de nutrició, ha constatat que el consum de probiòtics podria ajudar a prevenir l'aparició de refredats i que, per tant, aquest missatge és possiblement cert. Els estudis avaluats mostren que el fet de prendre probiòtics, bé sigui en forma d'aliments que contenen aquests “bacteris bons” (principalment iogurts i altres lactis) o com a complements alimentaris, podria reduir el nombre de refredats i la seva durada entre la població en general.

El refredat comú és la malaltia més freqüent. Cada persona pateix de mitjana més de dos refredats a l'any i els nens i nenes encara més. Per a evitar refredar-se, a més de tractar de minimitzar el contacte amb persones infectades o rentar-se les mans, algunes notícies difonen el missatge que el consum de probiòtics podria contribuir a la prevenció de la malaltia entre la població en general, cosa que el nou estudi de Nutrimedia mostra que és possiblement cert.

En analitzar el nombre d'afectats per almenys un refredat o infecció similar, es va observar que va haver-hi menys entre els qui van prendre probiòtics que entre els qui no en van prendre (34 enfront de 44 refredats per cada 100 persones). A més, la durada del procés es va reduir 1,2 dies de mitjana entre els qui van prendre probiòtics. No obstant això, en tots dos casos la certesa d'aquesta evidència és baixa i haurà de contrastar-se amb futurs estudis.

Nutrimedia és un projecte de l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra i el Centre Cochrane Iberoamericà que avalua el grau de certesa de l'evidència científica sobre alimentació i salut. Aquesta avaluació sobre els probiòtics per a prevenir el refredat es basa en una recent revisió  de Cochrane, que també mostra que aquests microorganismes probablement ajuden a reduir el nombre de nens i nenes que prenen antibiòtics per tractar els refredats i d’altres infeccions respiratòries agudes de vies respiratòries altes.

Els probiòtics es defineixen com a microorganismes vius que, quan es prenen en quantitats adequades, poden aportar beneficis per a la salut. Encara que no es coneixen bé els mecanismes d'aquests efectes beneficiosos per a la salut, hi ha proves limitades que els probiòtics són útils per tractar la diarrea infecciosa, prevenir la diarrea associada als antibiòtics i tractar les infeccions vaginals en l'embaràs.

Els efectes adversos dels probiòtics han estat estudiats en 8 dels 23 assajos clínics analitzats en la revisió, que inclouen un total de 2.456 participants. Aquests efectes adversos van ser escassos i lleus; en la seva majoria, símptomes gastrointestinals, com a vòmits, gasos (flatulència), diarrea i dolor intestinal.

Propostes per millorar la metodologia dels estudis sobre els efectes dels probiòtics sobre els refredats

Els estudis sobre els efectes dels probiòtics sobre els refredats i d’altres infeccions similars ofereixen resultats amb un grau de certesa baix per als principals beneficis i riscos analitzats, segons indica l'avaluació. Això és així, principalment, perquè els participants en els assajos clínics podien saber quin tractament estaven rebent i alguns assajos tenien deficiències metodològiques. A més, la grandària d'alguns assajos era molt petit i les dades d'alguns beneficis analitzats procedeixen de només un o dos estudis. “Es necessiten estudis més grans i millor dissenyats per a obtenir millors estimacions dels efectes beneficiosos i possibles efectes perjudicials de l'ús de probiòtics”, conclou l'avaluació de Nutrimedia. “Així mateix, aquests estudis no haurien de tenir vincles amb les companyies fabricadores dels probiòtics analitzats”.

Més informació:

Es pot llegir l'avaluació completa i descarregar l'informe tècnic en PDF aquí.

Sobre Nutrimedia:

Nutrimedia (www.upf.edu/web/nutrimedia) és un projecte de l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra (OCC-UPF) i el Centre Cochrane Iberoamèrica (CCIb), amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència i Innovació, que avalua científicament el grau de veracitat d'alguns missatges sobre alimentació i salut (notícies, anuncis, mites i preguntes del públic). Els resultats de les avaluacions, que es publiquen al web del projecte, pretenen oferir dades i criteris científics per ajudar la ciutadania a prendre decisions informades sobre nutrició. El OCC-UPF és un centre especial de recerca per a l'estudi de la transmissió de coneixements científics i tecnològics a la societat. El CCIb és un dels centres internacionals de Cochrane, una organització internacional que amb les seves revisions sistemàtiques ha contribuït a transformar la presa de decisions sobre les intervencions de salut.

03. Salut i benestar

Per a més informació