Vés enrere Dos joves investigadors de la UPF reben finançament de La Fundació ‘La Caixa’

Dos joves investigadors de la UPF reben finançament de La Fundació ‘La Caixa’

Michel DePass, estudiant de doctorat de DTIC, ha rebut un ajut del programa de doctoral INPhINIT i Marta Barniol Xicota, professora adjunta del MELIS, premiada amb un ajut postdoctoral ‘Junior Leader’.

22.03.2023

La Fundació ”la Caixa” ha atorgat 65 noves beques de doctorat i 40 de postdoctorat a joves investigadors excel·lents perquè duguin a terme els seus projectes en universitats i centres de recerca d’Espanya i Portugal. Tant les beques de doctorat INPhINIT com les de postdoctorat Junior Leader de la Fundació ”la Caixa” ofereixen salaris competitius i formació transversal per reforçar qüestions com la comunicació científica, el benestar emocional, la innovació o el lideratge.

Entre els premiats hi ha dos joves investigadors de la UPF; Michel DePass, estudiant de doctorat al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicaciont (DTIC) de la UPF, ha rebut un ajut del programa de doctoral INPhINIT i Marta Barniol Xicota, professora adjunta del Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS) de la UPF, premiada amb un ajut postdoctoral ‘Junior Leader’.

Dades massives per estudiar el comportament

Michael DePass (Palo Alto, California, 1994), és graduat en Enginyeria Biomèdica per la Universitat de Califòrnia, a Davis. Va començar la seva carrera investigadora al Laboratori de Neurobiologia de la Son de SRI International, i posteriorment es va traslladar a Barcelona per fer un màster en Fonaments de la Ciència de Dades on es va centrar en l’enginyeria, la neurociència, la ciència de dades i les seves interseccions. Té una àmplia experiència en l’anàlisi de senyals neuronals en els contextos de la son, el moviment i la presa de decisions basada en recompenses.

La seva recerca es basa en aplicar el machine learning al comportament i els senyals neuronals, i vol aprofitar les tècniques computacionals més avançades per a descobrir nous biomarcadors que permetin avançar en la comprensió de la dinàmica neuronal del comportament. Actualment, caracteritza els estats cerebrals relacionats amb el moviment mitjançant conjunts de dades mèdiques.

A més d’un apassionat de la recerca, és un ferm defensor del programari lliure i de codi obert, per això pretén compartir els seus circuits d’anàlisi amb la comunitat científica.

Estudiar el metabolisme lipídic per fer front al càncer de mama

Marta Barniol-Xicota (Sant Cugat del Vallès, 1988), és graduada en Farmàcia i Doctora en Química per la mateixa universitat. Ha fet dues estades postdoctorals, la primera a la Universitat Catòlica de Leuven (Bèlgica) i la segona a la Universitat de Stanford (EUA) per estudiar, des de diferents vessants, les proteases i identificar els seus substrats i inhibidors quan estan implicades en el càncer.

Des de l’octubre del 2022, és professora adjunta del MELIS-UPF i professora adjunta convidada a la Universitat de Stanford. La seva investigació se centra en els enzims de rellevància mèdica, sobretot els que estan implicats en vies metabòliques. La seva feina en el camp de la biologia química té un caràcter molt interdisciplinari i combina la química mèdica, la biologia molecular, la proteòmica i la biologia cel·lular, amb l’objectiu d’identificar noves dianes terapèutiques per tractar el càncer de mama.

Gràcies a l’ajut postdoctoral ‘Junior Leader’, Barniol-Xicota continuarà la seva recerca per entendre si un metabolisme lipídic aberrant i una composició alterada de la membrana plasmàtica són característiques distintives del càncer de mama i si influeixen en la proliferació cel·lular i la resposta als tractaments.

03. Salut i benestar
04. Educació de qualitat