Vés enrere Demostren que les poblacions africanes es van creuar amb altres humans extingits

A partir de l’estudi de l’ADN de les poblacions africanes actuals, un equip internacional de científics ha trobat que aquestes van tenir descendència amb una població arcaica extingida.
26.04.2019

Un nou estudi internacional liderat per David Comas, investigador principal a la UPF i a l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE: CSIC-UPF), demostra per primera vegada fent servir intel·ligència artificial que les poblacions africanes es van hibridar amb altres humans extingits. El treball es publica avui, 26 d’abril, a la revista Genome Biology.

Fins ara se sabia que algunes poblacions extintes, com ara els neandertals o els denisovans, s'havien barrejat amb els humans moderns fora d'Àfrica. No obstant això, a les poblacions africanes no s'hi havia demostrat consistentment cap creuament. Ara, han pogut identificar la introgressió d’una línia extinta d’humans a l'ADN de les poblacions africanes actuals. "Aquesta població arcaica totalment desconeguda es va barrejar amb els avantpassats dels africans i els seus gens s'han conservat al seu genoma fins a l'actualitat”, detalla David Comas, catedràtic d’Antropologia Biològica del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF.

Aquesta població arcaica totalment desconeguda es va barrejar amb els avantpassats dels africans i els seus gens s'han conservat al seu genoma fins a l'actualitat.

Belén Lorente-Galdos, una de les primeres signants de l’article, apunta "l'escenari que coneixem a l'Àfrica de societats que es barregen entre elles de forma complexa al llarg de la seva història recent no és més que la punta de l’iceberg de la història evolutiva dels humans, pel que sembla complexa des dels orígens".

Intel·ligència artificial per estudiar l’ADN de les poblacions africanes

Els investigadors han fet un estudi de genomes moderns de diferents poblacions amb molta diversitat d’estils de vida, llengua o geografia dins el continent africà. Seqüenciant aquests genomes actuals han pogut comprovar que, una part d’aquests, prové de la introgressió. “Fent servir eines d'intel·ligència artificial i genomes complets hem pogut inferir la història general de l’evolució de les poblacions africanes”, comenta Òscar Lao, investigador principal en el Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG-CRG) del Centre de Regulació Genòmica (CRG), i un dels primers autors de l’estudi.

“El que ens ha sobtat és que per poder descriure la diversitat genètica que hi ha a les poblacions africanes actuals cal tenir en compte la presència d'una població africana arcaica extinta, amb la qual els humans anatòmicament moderns s'haurien barrejat”, afegeix. Aquest resultat indica que no només hi havia poblacions arcaiques diferents del llinatge sapiens fora d'Àfrica (com els neandertals o els denisovans), sinó que dins d'aquest continent també hi havien sub-poblacions amb les quals els humans anatòmicament moderns que varen romandre a Àfrica van tenir descendència.

Fent servir eines d'intel·ligència artificial i genomes complets han pogut inferir la història general de l’evolució de les poblacions africanes.

“Aquesta troballa qüestiona les observacions que s’han fet anteriorment sobre el creuament de neandertals o denisovans amb els avantpassats europeus o asiàtics, degut a que sempre s’han pres els africans com a model de població sense introgressió”, explica David Comas, cap del grup de Diversitat del Genoma Humà de l’IBE. “La nostra recerca convida a qüestionar algunes assumpcions establertes a dia d'avui i basades en la premisa que la població africana no va tenir introgressions”, afegeix.

Belén Lorente-Galdos conclou "amb el nostre mètode hem pogut descartar amb tota claredat el model prevalent que no considera la introgressió arcaica a l'Àfrica. El nou model que presentem ens ha obligat, a més, a revisar la quantitat d'ADN en persones d'origen euroasiàtic que procedeix de neandertals, que podria ser de fins a tres vegades més gran del que s'ha estimat fins ara emprant els models anteriors."

A l’estudi hi han participat investigadors de la Yale School of Medicine, la Universitat de Taibah (Aràbia saudita), la Universitat de Jendouba (Tunísia), l’IDIBELL, la Universitat de Hèlsinki (Finlàndia), la Universitat de Witwatrsrand (Sud-àfrica) i la Universitat Libanesa Americana.

Article de referència:

Lorente-Galdos B, Lao O, Serra-Vidal G, Santpere G, Kuderna LFK, Arauna LR, Fadhlaoui-Zid K, Pimenoff VN, Soodyall H, Zalloua P, Marques-Bonet T, Comas D. Whole-genome sequence analysis of a Pan African set of samples reveals archaic gene flow from an extinct basal population of modern humans into sub-Saharan populations. Genome Biology, April 2019. https://doi.org/10.1186/s13059-019-1684-5.