Vés enrere Un projecte solidari ajuda a crear referents universitaris a estudiants de batxillerat del Raval

Impulsat per membres del personal d'administració i serveis i del professorat de la UPF, inclou quatre places de voluntariat adreçades als estudiants de la Universitat, que explicaran les seves experiències a alumnes de l'IES Milà i Fontanals.
01.12.2014

" Competències d'Introducció a la Universitat a Secundària: evitant l'exclusió social" és el títol del projecte impulsat per membres del personal d'administració i serveis (PAS) i personal docent i investigador (PDI) de la Universitat Pompeu Fabra, que té com a objectiu ajudar a construir referents universitaris a estudiants de batxillerat que ho necessiten.

El projecte pretén seleccionar estudiants de grau de la UPF com a voluntaris per facilitar referents propers i estratègies universitàries a alumnes de primer de batxillerat de l'IES Milà i Fontanals, situat al barri del Raval de Barcelona, que no tenen massa oportunitats de tractar qüestions pròpies de l'àmbit universitari.

Carme Hernández, una de les autores del projecte, destaca aquest buit que es vol omplir: "L'IES Milà i Fontanals està ubicat en un entorn que té pocs titulats universitaris i no veu la universitat com a un objectiu proper. La nostra acció ajudarà a construir imatges del que potencialment aquests nois i noies poden fer".

Aquest centre d'ensenyament de secundària de Barcelona té un conveni signat amb la UPF a través del màster de Formació de Professorat d'ESO i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes, impartit conjuntament amb la UOC, fet que ha facilitat la posada en pràctica del projecte.

Transmetre referents i competències

M. Carme Hernández recollint el guardó del Concurs de Projectes de Responsabilitat Social Solidària Els voluntaris participants, a banda de transmetre referents propers als alumnes de batxillerat, els explicaran diferents tipus de competències, com ara les contextuals (què és la Universitat, com s'organitza, què s'hi pot trobar, etc.), metodològiques (com s'hi estudia i aprèn) i informac ionals (com trobar recursos d'informació per fer un bon treball de recerca).

Per poder fer aquesta tasca amb garanties, els estudiants de la Pompeu Fabra seleccionats (hi haurà quatre places de voluntaris en total) faran un curs de cinc hores de formació, entre el 12 al 16 de gener.

L'interès per l'educació, l'empatia, el compromís social i l'habilitat comunicativa oral, són els principals aspectes que es tindran en compte a l'hora de fer la selecció: anirà a càrrec dels de los impulsors del projecte, i inclourà una carta de motivació i una entrevista personal.

El programa de voluntariat, que es posarà en marxa a partir del 21 de gener, es portarà a terme durant el segon i el tercer trimestre del curs actual, i implicarà un conjunt de sessions d'uns 40 minuts de durada cadascuna al centre de secundària.

La dedicació que es requerirà als voluntaris serà de vuit hores presencials; deu hores més de suport no presencial i un parell d'hores per acompanyar els estudiants de batxillerat durant una visita a les instal·lacions de la UPF, a banda del temps que es pugui necessitar per preparar totes les intervencions, que no està computat.

Carme Hernández explica com es vincularà el projecte en el dia a dia de l'institut: "El professorat de l'IES Milà i Fontanals integrarà el curs dins l'activitat de tutoria, en horari lectiu, en coordinació amb la direcció del centre". D'altra banda, assegura que els voluntaris rebran en tot moment el suport i la tutorització de l'equip impulsor del projecte.

Guanyador del Concurs de Projectes de Responsabilitat Social Solidària

"Competències d'Introducció a la Universitat a Secundària: evitant l'exclusió social" va guanyar la primera edició del  organitzat pel Consell Social i el Vicerectorat de Responsabilitat Social i Promoció. El guardó, amb la voluntat d'impulsar i prestigiar el compromís social de la comunitat de la UPF, es va lliurar durant l'acte inaugural del curs 2014-2015, que va tenir lloc el passat 30 de setembre.

Els seus autors són els membres del PAS Carme Hernández i Pau Solà (del Centre per la Qualitat i la Innovació Docent, CQUID); Montserrat Espinós i Carme Cantos (Biblioteca), Gemma García (Servei d'Atenció a la Comunitat Universitària), i els professors Joan Miralles (Departament d'Economia i Empresa) i Ricard Zapata Barrero (Departament de Ciències Polítiques i Socials).

> Altres e-notícies relacionades:
La universitat del futur centra la inauguració del curs acadèmic 2014-2015