Vés enrere SPECS participa en la Barcelona International Youth Science Challenge per atraure talent jove

Amb la proposta “Neuro-Robotics as a tool to understand the brain”, en el marc del programa Youth Science de la Fundació Catalunya –La Pedrera. Una activitat que de l’11 al 22 de juliol, aplegarà a Barcelona 100 joves per tal de conèixer i intercanviar experiències, a més de fer front a reptes científics i tecnològics.

25.05.2016

Amb l’objectiu d’atraure el talent científic jove,  i dins el programa Youth Science de la Fundació Catalunya – La Pedrera, de l'11 al 22 de juliol, s’ha organitzat el Barcelona International Youth Science Challenge (BIYSC), una proposta en què 100 joves, d’edats compreses entre els 16 i els 19 anys,  es trobaran a Barcelona per fer front a reptes sobre ciència i tecnologia proposats per investigadors, i en anglès.

Amb el suport de la Fundació Víctor Grífols i Lucas, que plantejarà reptes i debats sobre ètica i ciència i la col·laboració del Parc Científic de Barcelona i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), hi participen deu centres, cadascun d’ells capdavanter en la seva àrea d’expertesa. Una iniciativa  multidisciplinària que abasta diverses disciplines com ara biomedicina, genètica, biotecnologia, bioquímica, química, biologia evolutiva, fotònica, robòtica, nanotecnologia i bioètica.

Controlar un robot gràcies a l’arquitectura adaptativa distribuïda (DAC)

Neuro-Robotics as a tool to understand the brain”, és la proposta que presenta al BIYSC 2016 el Grup de Recerca Synthetic, Perceptive, Emotive and Cognitive Systems (SPECS) que dirigeix Paul Verschure, professor d’investigació ICREA del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF.

Originalment, els cervells dels éssers vius van evolucionar per al moviment, generalment en resposta a un estímul el qual es pot implementar fàcilment en un robot mitjançant sensors. Ara bé, es poden construir comportaments més complexos que tenen a veure amb l'aprenentatge i la memòria Els participants en el BIYSC podran afegir capes,  més i més complexes de comportament, gràcies a l’'estructura Distributed Adaptive Control (DAC), una arquitectura de control de base biològica desenvolupada per SPECS. DAC parteix del fet que el comportament s'organitza en capes, des d’accions simples que responen a mers estímuls o reactives,  a accions més complexes amb capacitat d'adaptació (aprenentatge més simple) i contextuals (que incloent la memòria i l'aprenentatge).

Com ha comentat Martí Sánchez, coordinador de la proposta i investigador del Grup de Recerca SPECS, “en aquest curs,  els estudiants podran aprendre què entenem per neurorobòtica i les expectatives que aquesta disciplina científica està obrint per a la  neurociència gràcies a l’estudi de l’aprenentatge, el comportament adaptatiu i social d’aquests enginys”. Els joves participaran en un cas pràctic que consistirà en aconseguir la coordinació d’un robot mitjançant la programació, en diferents tasques d’aprenentatge i de sensibilitat, com ara  la musical.

Altres propostes que integren el programa BIYSC provenen de centres vinculats a la Universitat Pompeu Fabra que se sumen a aquesta iniciativa formativa. Són el Centre de Regulació Genòmica (CRG), centre adscrit i participat per la UPFamb l’activitat :Taking a closer look at DNA: using sequencing to explore evolution and biodiversity” i l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE), grup mixt CSIC-UPF,  amb la proposta “Uncovering the hidden diversity of the oceans”.

Durant els 15 dies del BIYSC, els joves tindran una agenda plena d’activitats : conferències científiques, debats i discussions, visites als millors centres internacionals de recerca amb seu a Catalunya, cursos pràctics per treballar als centres de recerca colze a colze amb els investigadors, etc. Un programa ideat al voltant de tres elements principals: compartir experiències, entrar en contacte amb el món de la recerca i superar un repte que els serà proposat per un investigador.

La Fundació Catalunya - La Pedrera està compromesa a promoure les vocacions científiques entre els joves estudiants i el foment de noves idees i l'excel·lència a través de l'Àrea de Coneixement, Educació i Recerca. També se sent involucrada en l’ajut de persones en risc d'exclusió social i en la preservació i la gestió  del patrimoni natural i cultural.

Diferents Grups de Recerca de la Universitat Pompeu Fabra participen regularment en les activitats del programa marc Youth Science, des de l’any 2008 per fomentar les vocacions científiques entre els joves i promoure l’esforç i l’excel·lència educativa, dins el programa Joves i Ciència, i des de l’any 2013,  dins el programa Bojos per la ciència.

Més informació i seguiment del Programa:

www.biysc.org
Facebook: @catfundacio @youthscience.barcelona