Vés enrere Narrar històries en l'era digital

Narrar històries en l'era digital

Carles Sora, professor del Departament de Comunicació i director del postgrau en Tecnologies Digitals per a l'Escena de la UPF Barcelona School of Management.

Article publicat a La Vanguardia el dia 17/05/2016.

17.05.2016

El llegendari cineasta Werner Herzog plantejava en una entrevista recent les dificultats de narrar històries a través de tecnologies digitals que no sorgeixen com una necessitat ouna evolució del mitjà cinematogràfic, però alhora apuntava aquest factor com una finestra de possibilitats creatives per a l'audiovisual en mitjans com internet o la realitat virtual.

Després que el Mobile World Congress deixés algunes estampes sorprenents, algunes que rememoren les pitjors distopies de ciència-ficció, es fa palès l'interès de productores internacionals per experimentar amb nous formats digitals on potser trobar els públics que la televisió convencional està perdent dia rere dia. El darrer informe del sector del Consell de l'Audivisual de Catalunyaho mostravaben clar: més de la meitat de persones amb accés a internet s'hi connecten per consumir continguts audiovisuals.

El 4 d'abril passat RTVE estrenava dintre de la sèrie transmèdia El Ministerio del Tiempo el primer capítol de realitat virtual "d'una sèrie de televisió a tot el món": El tiempo en tus manos. És una experiència pilot que ha plantejat a l'equip tot un conjunt de reptes respecte a la realització, la direcció d'actors i el guió, perquè tal com diuen els responsables "estem inventant les eines amb les quals gravem i editem aquests continguts".

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals també aposta per les noves narratives digitals en un context que se sent molt seu, el del documental. En la primera convocatòria de documentals interactius coproduïts per la cadena va haver-hi sis webdocs seleccionats. El primer que s'ha estrenat és una producció de la Universitat Pompeu Fabra dirigit per la cineasta Neus Ballús amb la participació d'alumnes i professors de la casa. Amb títol és un documental que explica el paper i l'impacte que la universitat té en les vides dels alumnes. És un projecte realitzat exclusivament per al web i pensat per a les dinàmiques de consum inarració que ofereix aquest mitjà.

Estem en un moment intens en què tothom vol estar present en una realitat que s'imposa inexorablement digital. I davant de tots els reptes i preguntes que origina, la determinació a ser-hi present hauria d'anar unida a la reflexió i l'anàlisi dels cicles d'innovació digital precedents. És una carrera de fons on tot està interconnectat.