Vés enrere Xerrades, tallers i cinema en la 21a. Setmana de la Ciència

Xerrades, tallers i cinema en la 21a. Setmana de la Ciència

Que s’inaugura avui a Catalunya i que es durà a terme fins al 20 de novembre. El Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i l’Escola Superior Politècnica organitzen un ampli ventall d’activitats, així com també altres centres vinculats a la Universitat.

11.11.2016

La 21a. Setmana de la Ciència a Catalunya (SC’16) se celebrarà a partir d’aquest divendres 11 i fins al 20 de novembre, i inclourà prop de 300 d’actes de divulgació del coneixement científic i tecnològic a més de 50 localitats arreu Catalunya.

La SC’16 està organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), amb el suport del Departament d’Empresa i Coneixement, i la col·laboració de Gas Natural Fenosa, Esteve i Obra Social “la Caixa”. Enguany, la Setmana s’inaugura al Parlament de Catalunya aquest divendres 11 de novembre, a les 10.00 hores, amb la conferència “Mecenatge científic: experiències globals, reptes de país”, a càrrec d’Antoni Plasència, director general d’ISGlobal. El Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) i l’Escola Superior Politècnica (ESUP) organitzen un ampli ventall d’activitats per a tots els públics, i també altres centres vinculats a la UPF.

Dia de la Ciència a les Escoles

Per impulsar el coneixement de la ciència i les vocacions científiques entre els estudiants d’ESO: els investigadors del futur. Amb aquest objectiu, l’SC’16 acollirà un any més el Dia de la Ciència a les Escoles, enguany el 16 de novembre, que s’emmarca dins el programa Ciència i Aula. Més de 12.000 alumnes i 600 professors de 200 centres educatius catalans hi participen enguany. Vinculats a la UPF,  hi trobem diversos professors, del CEXS: Jaume Bertranpetit, Toni Gabaldón, Tomàs Marquès i Juan Valcárcel; del DTIC: Rafael Pous i Javier Vázquez Corral i de l’IBE (CSIC-UPF): Xavier Belles.

Inici de col·laboració amb l’Escola Drassanes

Aquesta col·laboració per a la Setmana de la Ciència 2016 és l’inici d’un seguit de col·laboracions  del DTIC en el marc d’Unitat d’Excel·lència Maria de Maeztu i l’Escola Superior Politècnica. Amb l’espai com a tema transversal seleccionat pels estudiants d’aquesta escola, el dimecres 16, Marie Monique Schaper exploraran l’ús del llenguatge de programació Scratch per a la creació de videojocs sobre l’espai i de la joguina electrònica Makey Makey; el divendres, i el divendres 18 Vladimir Estivill introduirà els joves en el món de la interacció amb els robots.

American Space i una hackaton

A la Biblioteca Ignasi Iglesies-Can Fabra, amb el patrocini d’American Space,  es durà a terme un taller per dissenyar programes de videojoc en diferents dies dels mesos de novembre, desembre i gener,  adreçat a nens i nenes de 10 a 14 anys. I també una jornada hackaton, el dissabte 12 de novembre a les 10.00 hores,  en què els participants podran escollir dos tallers entre:  Interactive Storytelling, impressió 3D, Scratch & Makey Makey, Robòtica (Lego mindstorm) i  tecnologia musical (Sons de Barcelona).

PyramidaPP, disseny d’activitats d’aprenentatge col·laboratiu

El 15 de novembre, de 16.30 a 19 hores, al campus del Poblenou de la UPF i en el marc del Dia Internacional de l’Entesa Mundial, Davinia Hernández-Leo, professora i membre del Grup de Recerca en Tecnologies Interactives i per a l’Educació del DTIC, oferirà un taller, que està reconegut per la Generalitat de Catalunya, amb l’objectiu d’explorar les aplicacions d’aprenentatge col·laboratiu basades en la tècnica piràmide i mitjançant l’eina PyramidaPP. Adreçat a tots els públics i molt especialment al professorat.

Mapathaton MSF - MissingMaps

L'objectiu del projecte Missing Maps és mapejar les zones del món més vulnerables. Amb l’ajut dels participants amb aquesta nova edició de l’activitat es pretén millorar directament les vides de les persones més vulnerables del planeta. La propera Mapathon MSF & Missing Maps tindrà lloc el 16 de novembre al DTIC de la UPF en el marc de la Setmana de la Ciència 2016. Tant principiants com experts seran benvinguts atès que no cal coneixement previ per poder participar, simplement cal portar un ordinador portàtil.

Estrena: projecció de cinema i cinefòrum

L’Institut de Biologia Evolutiva (UPF-CSIC) organitza en primícia l’estrena de la pel·lícula The Fly Room (versió original en anglès amb subtítols en castellà), el 16 de novembre a les 16.30 hores,  a l’auditori del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (Dr. Aiguader, 88. Barcelona). The Fly Room és un retrat extens però íntim de la relació complicada entre Calvin Bridges, pare de la genètica moderna, i la seva filla de deu anys d'edat, Betsey. La història ajuda a donar vida a un dels laboratoris científics més importants del segle XX: la Sala de les Mosques original de la Universitat de Columbia. La projecció comptarà amb la presència del director Alexis Gambis i de Xavier Franch com a ponents. Un acte obert a tothom.