Vés enrere La Nit de la Biologia distingeix la recerca a les àrees de parla catalana

La Nit de la Biologia distingeix la recerca a les àrees de parla catalana

La Societat Catalana de Biologia va lliurar ahir a la nit cinc guardons a Joan Massagué, David Martínez Alba, Jaume Llistosella, Antoni Sànchez-Cuxart, Eva Novoa i Robert Cilleros per la seva contribució a l’àmbit de les ciències biològiques.
08.07.2016

Premiats a la Nit de la Biologia SCBLa Societat Catalana de Biologia (SCB) va celebrar, allotjada pel Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF, la primera edició de la Nit de la Biologia ahir, 7 de juliol, a l’auditori del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB).

L’acte fou conduit per Cristina Sáez, reconeguda periodista científica, i va distingir, en mig d’un ambient de caire festiu, tot un seguit de professionals i estudiants de la biologia que han contribuït al desenvolupament i la difusió d’aquest àmbit de la ciència dins del territori de parla catalana. Els cinc premis neixen amb el propòsit de convocar-se anualment i d’esdevenir una cita de referència per a tota la comunitat científica del país.

Tal i com va destacar Sáez, entre la primera sessió de la SCB l’any 1912 al Laboratori Municipal de Barcelona i la celebració que ahir aplegà prop de dues-centes persones, s’hi estenen cent cinc anys d’història carregats de la tenacitat i l’ambició que han convertit la Societat Catalana de Biologia en la més nombrosa i activa de totes les filials de l’Institut d’Estudis Catalans, i en un referent indiscutible per a la cultura científica del nostre país.

Jaume Casals, Rector de la UPF, institució amfitriona de la Nit, i Josep Clotet, president de la SCB, obriren els parlaments institucionals felicitant els finalistes i agraint les més de cent setanta candidatures presentades als diversos premis. Per a les lectures dels veredictes, dictats per membres del Comitè Assessor extern a proposta del Consell Directiu de la SCB, i el lliurament dels guardons, Joandomènec Ros, president de l’IEC, i Arcadi Navarro, Secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, s’afegiren a la taula presidencial de l’acte. Les peces commemoratives que van rebre tots els guardonats varen ser realitzades per Jordi Piqué, artista del taller SOKA.

Joan Massagué a la Nit de la Biologia SCBEls premis de la Societat Catalana de Biologia 2016

El premi al treball de recerca de batxillerat fou concedit a Robert Cilleros, de l’Institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona, pel treball «La bioacumulació i biomagnificació del mercuri», que pretenia determinar quins factors influeixen en la concentració de mercuri present en diferents peixos de consum humà, i fer un balanç entre els avantatges que comporta la incorporació a la dieta de certs nutrients essencials i els desavantatges que podria representar per a la salut el consum de peix contaminat.

Eva M. Novoa, del Laboratori de Traducció Genètica de l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona), va rebre el premi al jove investigador pel treball «Evolution of the gene translation machinery and its applications to drug discovery», que ha contribuït al coneixement en el camp de la traducció de proteïnes i la regulació posttranscripcional.

El premi a la divulgació científica fou atorgat a Jaume Llistosella i Antoni Sànchez-Cuxart, pel treball «Guia il·lustrada per a conèixer els arbres», publicat per Edicions de la Universitat de Barcelona, un treball que recull un total de dos-cents cinquanta-un arbres del nostre país.

David Martínez, de l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), va guanyar el premi a l’article científic pel treball «Miocene small-bodied ape from Eurasia sheds light on hominoid evolution». L’article, publicat a Science, presenta el descobriment a l’Alt Penedès del fòssil d’un ancestre comú a tots els primats.

Finalment, la SCB va atorgar el premi a la trajectòria professional, que distingí el compromís i la tasca científica mundialment reconeguda de Joan Massagué, director del Memorial Sloan Kettering Cancer Center de Nova York. Nit de la Biologia SCBDes dels Estats Units, Massagué ha estat vinculat amb importants institucions del nostre país, com l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona. La seva tasca, crucial a l’hora d’entendre el càncer i la metàstasi, ha estat plasmada en un total de tres-cents-vint-i-sis articles científics, distingida amb més de vint-i-cinc guardons, i reconegut, l'any passat, com a “Highly Cited Researchers” per Thomshon Reuters.

Abans de continuar la celebració de la Nit de la Biologia a la terrassa del PRBB, Joandomènec Ros i Arcadi Navarro van acomiadar l’acte i van felicitar als premiats, a més d’encoratjar la SCB a seguir perseverant en l’organització de la Nit de la Biologia amb l’objectiu de convertir-la en una cita clau per als científics i també en un escenari on divulgar la biologia a la societat en general.