Vés enrere En el Campus Júnior noies i tecnologia treballen conjuntament per a una causa social

Un curs d’enginyeria conduit per estudiants de l’Escola Superior Politècnica, adreçat exclusivament a noies i alumnes de secundària. Del 4 al 8 de juliol participen en un projecte mundial de disseny de pròtesis amb impressió 3D: Hand Challenge, per a persones en risc o desafavorides.

07.07.2016

Campus Júnior de la UPF és una iniciativa docent que busca apropar la Universitat a estudiants de tercer i quart d'ESO i primer de batxillerat a través de cursos multidisciplinaris que combinin la docència amb una part pràctica, experimental i lúdica.

En aquest context, Glòria Macià i Joan Puig, estudiants de 4rt i de 3er curs, respectivament, del grau en Enginyeria Biomèdica de l’Escola Superior Politècnica (ESUP) han endegat aquest estiu un curs adreçat exclusivament a noies estudiants de secundaria: “Summer Camp Girls in Lab - Impressió 3D i Medicina”.

Com expliquen els seus responsables, “el curs pretén un doble objectiu, d’una banda aconseguir que les noies s’interessin per les enginyeries, actualment menys del 25 % estudien una enginyeria a Catalunya,  i alhora col·laborar en una causa social”.

El curs es va iniciar al campus del Poblenou de la UPF el 4 de juliol i finalitzarà el 8 d’aquest mateix mes. Tant sols en aquests tres dies, les alumnes ja han aconseguit construir una pròtesi de mà impresa en 3D per a nens i adolescents d’arreu del món que la necessitin. Al llarg del curs les noies aprenen conceptes que fan possible el disseny i la impressió en 3D, a la vegada que posen a la pràctica aquests coneixements en un cas pràctic d’aplicació real adreçat a nens i adolescents provinents de països en desenvolupament i zones de conflicte bèl·lic.

La Universitat Pompeu Fabra ha estat acceptat en el projecte The Hand Challenge, una iniciativa que va començar Chris Craft, professor d’un centre educatiu de primària i secundària de Carolina del Sud, als Estats Units, el qual proposa un desafiament als joves d’arreu del món: imprimir una pròtesi de mà en 3D, construir-la i enviar-la als Estats Units per a ser exposada i enviada a un nen/a o adolescent que per culpa d’una malformació congènita, guerra o mina antipersona li falti una mà. La idea és que els nens i adolescents puguin ajudar a altres infants d’arreu del món que ho necessitin.

Com han indicat els seus organitzadors: “més enllà del curs, encara ens queda feina. Els participants, alumnes i professors, dedicarem algunes estones més a fer els darrers retocs. Dins del Hand Challenge procedirem a enllestir els darrers detalls (disseny, mides) i farem l’enviament cap els Estats Units”.

Glòria Macià és estudiant de quart curs del grau en Enginyeria Biomèdica a la UPF. Ha guanyat diversos premis en fires de recerca nacionals i internacionals i actualment continua els seus estudis a la Universitat de Texas a Austin (EUA). A més, és voluntària de MAGMA, Associació per Promoure la Recerca Jove i ha participat en el programa GirlsinLab. És cofundadora de la iniciativa empresarial MedMake.

Joan Puig és estudiant de tercer curs del grau en Enginyeria Biomèdica a la UPF. Ha participat en diverses activitats relacionades amb la divulgació de les noves tecnologies entre els joves (ESCOLAB, #GirlsHack). També és cofundador de la iniciativa empresarial MedMake i actualment té projectes oberts amb el Biomedical Electronics Research Group (BERG) al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF i a l’Hospital del Mar.