Vés enrere Estudiants de batxillerat dels INS Milà i Fontals i Pau Claris descobreixen la UPF

El 12 de maig la Universitat va obrir les seves portes als estudiants de dos centres educatius del Raval per celebrar l’acte de cloenda del Projecte Horitzons. Els alumnes dels instituts Milà i Fontanals i Pau Claris van participar en diferents activitats al campus de la Ciutadella.

13.05.2016

El passat 12 de maig, la Universitat Pompeu Fabra va obrir les seves portes als estudiants de dos centres educatius del districte de Ciutat Vella (Barcelona) per celebrar l’acte de cloenda del Projecte Horitzons. Els alumnes dels instituts Milà i Fontanals i Pau Claris van poder participar en diverses activitats per apropar-se a la comunitat universitària al campus de la Ciutadella.

L’acte va començar a les 10.30 hores a l’auditori, amb una presentació a càrrec del rector, Jaume Casals, en la qual va posar l’accent en el fet que “la UPF pertany a un entorn on la Universitat està al servei de la societat”.

També, va remarcar que una de les principals preocupacions és que les persones que tinguin dificultats socioeconòmiques en el seu entorn familiar puguin tenir les mateixes oportunitats que qualsevol altre estudiant per accedir a la Universitat.

La presentació també va comptar amb la presència de Mònica Figueras, vicerectora de Responsabilitat Social i Promoció; Miquel Rubirola, president de la Comissió Acadèmica del Consell Social de la UPF, i finalment, amb Carme Hernández, membre del Centre per a la Innovació en Aprenentatge i Coneixement (CLIK) i una de les responsables del projecte Horitzons.

Després dels parlaments, els alumnes dels dos centres van poder visitar les instal·lacions de la Universitat, i van participar en diferents activitats que l’equip del projecte i els voluntaris havien preparat.

D’una banda, van poder visitar part de les instal·lacions de la Biblioteca/CRAI del campus de la Ciutadella, on van participar en l’activitat “Un mar de llibres”. L’objectiu era desenvolupar les competències informacionals que havien rebut al llarg del programa buscant unes referències bibliogràfiques.

Més tard, els estudiants dels dos instituts van poder interactuar amb professors de la UPF que els van explicar la metodologia de les classes plenàries i de seminari que es duen a terme.

Finalment, van poder descobrir la vida universitària parlant amb diferents estudiants que es trobaven al pati de l’edifici Jaume I i conèixer quins estudis realitzaven.

La jornada va finalitzar amb una intervenció del Carme Hernández, que va remarcar que en les activitats “no es tracta només de visitar la Universitat, sinó d’interactuar amb ella i reflexionar sobre què us pot aportar”.

Projecte Horitzons

El programa té com a objectiu ajudar a construir referents universitaris a estudiants de batxillerat que ho necessiten. A més a més, es basa en la idea de l'enriquiment de les competències a fi de facilitar als estudiants algunes estratègies compensatòries al potencial risc d'exclusió i l'abandonament dels estudis universitaris que encetin posteriorment.

Sergi Montes, un dels voluntaris del programa i estudiant de segon d’Economia, explica que el problema més greu és que “els alumnes no tenen cap objectiu i es troben amb un xoc de cultures molt gran que fa que estiguin confosos”. Per això, el projecte Horitzons treballa amb diferents eines metodològiques i d’aprenentatge per ajudar a conèixer d’una manera més propera com és la Universitat i com s’hi estudia.

El projecte va guanyar la primera edició del Concurs de Projectes de Responsabilitat Social i Solidària organitzat pel Consell Social i el vicerectorat de Responsabilitat Social i Promoció, fet que va ajudar a empènyer la iniciativa cap al programa actual.