Vés enrere Carlos Toscano guanya la competició de divulgació científica Rin4’

Carlos Toscano guanya la competició de divulgació científica Rin4’

L’explicació “Genes oscilantes y bacterias parlantes” va captar tant l’atenció del jurat, que li va atorgar el primer premi,  com la del públic, que el va escollir per al premi especial. El concurs vol ajudar els doctorands a aprendre a comunicar la seva recerca.

29.04.2016

El que pot semblar feixuc d’entendre, les recerques que fan els doctorands, va quedar desmitificat ahir a la final de la competició de doctorat Rin4’. Organitzada per l’Escola de Doctorat de la UPF, té per objectiu promoure les habilitats comunicatives dels doctorands de la Universitat per millorar la divulgació científica.

12 finalistes, dels 57 participants que van prendre part en les fases eliminatòries, van presentar la seva recerca en només quatre minuts i davant un públic no especialitzat. Deu eren del programa de doctorat en Biomedicina, un del programa de doctorat en Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i un del programa de doctorat d’Economia, Finances i Empresa.

Carlos Toscano, doctorand del laboratori de Dinàmica de Sistemes Biològics del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS), dirigit per Jordi Garcia Ojalvo, va ser el guanyador del primer premi de 900€ i del premi especial del públic de 200€. La seva presentació “Genes oscilantes y bacterias parlantes” va captar l’atenció de tots els assistents des del primer moment.

La seva recerca està centrada en l’estudi de la fase estacionària de la bactèria E.coli, l’estadi en que, a causa de l’escassetat de nutrients, les bactèries no es divideixen i estan en fase de repòs. Tal com explica Toscano, “és una fase del creixement relativament desatesa i que els meus experiments de microscòpia estan demostrant que amaga més sorpreses de les esperades: gens que s’activen de manera oscil·latòria, bactèries que se sincronitzen, que es comuniquen…”

El segon premi, valorat en 600€, va ser per a Álvaro Castells Garcia, doctorand del grup de recerca Reprogramming and Regeneration del Centre de Regulació Genòmica (CRG), dirigit per Pia Cosma. L’explicació “Usando microscopía de alta resolución para observar RNA” va cridar l’atenció de jurat i assistents i li va servir per revalidar la segona posició aconseguida en la primera edició de la competició.

La investigació de Castells està centrada en la tècnica de microscòpia d’alta resolució STORM (Stochastic Optical Reconstruction Microscopy), que supera el límit de resolució tradicional de la microscòpia òptica (200nm) i permet estudiar diversos processos que afecten a elements del nucli cel·lular.

Dijana Zejcirovic, del programa de doctorat en Economia, Finances i Empresa i supervisada per Alessandro Tarozzi, va guanyar el 3r. premi, dotat amb 300€, amb la presentació “Size Matters: World Maps and Biased Perceptions”.

La seva recerca doctoral està centrada en el llegat econòmic, social i polític que deixen les guerres civils ètniques. “Digitalitzant mapes ètnics em vaig començar a preguntar si les representacions parcials dels països en els mapamundis més comuns podien afectar a la percepció que tenim sobre aquests països i, en conseqüència, si afectava les nostres preferències” explica. Els resultats suggereixen que si als individus se’ls mostra un mapa amb la mida correcta dels continents ajusten les seves preferències, sent més generosos amb els continents que habitualment tenen una mida inferior a la real, com seria el cas d’Àfrica.

El jurat, format per Àngel Lozano, vicerector de Recerca; Emma Rodero, professora del Departament de Comunicació, i Vladimir de Semir, divulgador científic i membre del Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la UPF, va valorar, entre d’altres elements, la significació acadèmica de les presentacions, la claredat en l’exposició, i la capacitat i l’habilitat de transmetre i captar l’audiència en general.

Nuria Sebastian, directora de l’Escola de Doctorat, va ser l'encarregada de fer el lliurament de premis i va assegurar que el nivell havia pujat respecte l'edició anterior. Albert Costa, investigador ICREA del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC), va participar a l'acte com a presentador de la final.

Àlbum de fotografies de la final de la competició Rin4'