Vés enrere La coberta de l’edifici Mercè Rodoreda es transforma en un espai verd

La coberta de l’edifici Mercè Rodoreda es transforma en un espai verd

La Universitat Pompeu Fabra ha creat un espai verd experimental a la coberta de l’edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella. A més, també vol replantejar la coberta del Dipòsit de les Aigües com un espai verd urbà dins del Corredor Verd.
09.03.2016

Coberta experimental de l'edifici Mercè Rodoreda. Eixverd.La Universitat Pompeu Fabra ha signat un conveni de col·laboració amb l’empresa EixVerd, que de manera conjunta amb altres entitats i les Universitats Politècnica de Catalunya (UPC) i l’Autònoma de Barcelona (UAB), ha creat un espai verd experimental a la coberta de l’edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella.

Emmarcat en el conveni compartit de la UPF amb altres entitats del “Compromís Barcelona pel Clima” i en l’acord signat pel Consell de Govern de la UPF sobre Política de Sostenibilitat Ètica, la Universitat es va decidir a impulsar l’ampliació de zones verdes i de jardins verticals. Aquesta iniciativa s’inclou dins de l’anomenat “Corredor Verd”, que enllaça el parc de la Ciutadella amb el Passeig de Sant Joan i Collserola.

La coberta verda de l’edifici Mercè Rodoreda, compta actualment amb tres experiments en paral·lel que pretenen qualificar quins substrats són més adients per a la creació d’espais verds a les cobertes urbanes. Dels substrats que s’obtinguin, es farà una comparació per veure quina de les mostres obtingudes és més eficient energèticament per utilitzar en horts urbans.

També s’està realitzant una prova pilot per veure sota quines condicions la lavanda funciona millor. La iniciativa vol fer impulsar l’ús d’aquesta planta a les cobertes a Barcelona.

Finalment, l’altre experiment que s’està duent a terme és una comparativa també de substrats però, en aquest cas, per coberta agrícola. Aquesta necessita unes variables diferents a tenir en compte respecte l’hort tradicional, com ara el gruix de terra o els requeriments hídrics de la mostra. De fet, la prova amb el substrat s’utilitzarà pel futur projecte de coberta agrícola del Dipòsit de les Aigües.

El futur de les cobertes agrícoles a Barcelona: el Dipòsit de les Aigües

La UPF vol replantejar la coberta de la biblioteca del campus de Ciutadella com un espai verd urbà dins del Corredor Verd. La proposta neix de la voluntat de la UPF i les entitats col·laboradores d’obrir pas a la instal·lació d’espais verds als edificis de Barcelona i de fer dels espais urbans zones més ecològiques i sostenibles.

El projecte del Dipòsit de les Aigües vol ser la resposta a aquesta necessitat. Tot i que es troba encara en fases de disseny, la intenció del projecte es incloure un hort ecològic d’uns 3.000m2 gestionat per persones amb risc d’exclusió social i amb un seguit d’accions paral·leles com apicultura, realització de tallers oberts sobre aspectes mediambientals i de gestió d’horts, possibilitat de fer un local per al barri, realització de visites o d’esdeveniments, etc.

El model de gestió que es planteja és autosuficient econòmicament des de la inversió inicial. A més a més, inclou una sèrie d’avantatges, com la millora de la qualitat de l’aire, la captura directa i indirecta de CO2, la reducció de l’escorrentia i la qualitat de l’aigua quan retorna a la ciutat, l’aïllament acústic, la biodiversitat urbana, els beneficis socials i la producció agrícola.