Vés enrere Desenvolupar la creativitat en la formació universitària en ciències de la salut mitjançant l’aprenentatge basat en la indagació

Investigadors del Grup de Recerca Educativa en Ciències Experimentals de la UPF han dissenyat i analitzat l’ús d’estratègies pedagògiques per fomentar la creativitat en la formació universitària en l’àmbit de la Biomedicina.

23.05.2019

Un estudi del Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) de la UPF mostra que un model docent basat en la indagació i la interprofessionalitat afavoreix el desenvolupament de les competències de pensament crític i creatiu. El treball ha estat publicat a la revista BMC Medical Education.

Des del 2011 els estudiants de tercer any de Biologia Humana i Medicina cursen l’assignatura Biomedicina Integrada, un programa basat en la indagació que permet als estudiants dels dos graus treballar junts per trobar solucions creatives a un repte real. Alguns dels temes que s’han treballat són la resistència als antibiòtics, el microbioma i la salut humana o la immunoteràpia contra el càncer, entre d’altres.

Un model docent basat en la indagació i la interprofessionalitat afavoreix el desenvolupament de les competències de pensament crític i creatiu.

Aquest model permet als estudiants dur a terme el seu projecte de recerca en grups reduïts amb un tutor que fa de facilitador. Es basa en un aprenentatge actiu, en el qual els alumnes són responsables de la recerca. L’objectiu principal és desenvolupar la creativitat, la recerca i les competències transversals com el treball col·laboratiu.

Els investigadors del GRECS van analitzar l’ús d’aquestes estratègies pedagògiques per fomentar la creativitat en la formació universitària. L’estudi es va realitzar durant els cursos 2014-2015 i 15-16 a la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida i hi van participar 529 estudiants dels graus en Biologia Humana i Medicina. “Vam avaluar les percepcions dels estudiants sobre el seu procés d’aprenentatge mitjançant enquestes i focus groups i també els seus projectes finals, és a dir, els resultats reals d’aprenentatge”, explica Mar Carrió, coordinadora de l’estudi.

En paraules de Gemma Rodríguez, primera signant de l’article, “els nostres resultats demostren que un model docent basat en la indagació i la interprofessionalitat, en el qual els estudiants han de col·laborar per elaborar projectes de recerca, afavoreix el desenvolupament de les competències de pensament crític i creatiu”.

D’altra banda, també s’evidencia que la incorporació de tècniques estimuladores de generació i avaluació d’idees proporcionen eines per millorar aquestes competències. “Les implicacions educatives d’aquest estudi són rellevants ja que proporcionen una visió sobre quines aproximacions pedagògiques es poden utilitzar per promoure l’adquisició d’habilitats complexes com la creativitat en estudis de ciències de la salut”, conclou Mar Carrió.

Article de referència:

Rodríguez G, Pérez N, Núñez G, Baños J-E and Carrió M. Developing creative and research skills through an open and interprofessional inquiry-based learning course. BMC Medical Education (2019) https://doi.org/10.1186/s12909-019-1563-5.