Vés enrere Ricardo Baeza Yates s'incorpora a l'Acadèmia Brasilera de Ciències

Ricardo Baeza Yates s'incorpora a l'Acadèmia Brasilera de Ciències

Fundador del Grup de Recerca en Web que va dirigir fins al 2017, durant l'Assemblea General que es va celebrar el passat 5 de desembre, va ser nomenat membre corresponent d'aquesta societat científica honorífica i consultora en matèria de polítiques científiques.

12.12.2018

A l'Assemblea General de la Acadèmia Brasilera de Ciències (ABC) celebrada el passat 5 de desembre, es va nomenar a Ricardo Baeza Yates membre corresponent d'aquesta entitat acadèmica, fundada el 1916. L'ABC és una entitat independent, no governamental, que opera com a societat científica honorífica i com a consultora per al govern en matèria de polítiques científiques. L'Acadèmia Brasilera de Ciències ha estat reconeguda per investigadors de la història de la ciència com una de les associacions de científics més antigues del país, i sens dubte una de les més prestigioses. Entre les seves missions està reconèixer i estimular, a través d'un rigorós procés de selecció entre parells, els millors investigadors dins i fora del país.

Com ha declarat Baeza Yates "em sento honorat per haver estat elegit membre corresponent de l'Acadèmia Brasilera de Ciències i, a partir d'ara, em sento més vinculat a aquest país". L’Acadèmica explica que, a més d'una necessitat democràtica, la diversitat és un instrument d'eficiència. "En aquest sentit, com a investigadors, necessitem apartar-nos dels biaixos socials i intentar activament construir institucions més diverses", afegeixen.

Ricardo Baeza Yates es va doctorar a la Universitat de Waterloo, Ontario, Canadà el 1989. Va ser professor d'investigació ICREA al Departament de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions (DTIC) de la UPF, de desembre de 2004 fins a finals del 2010. A partir del 2011 va passar a ser catedràtic a temps parcial del mateix departament a la Universitat. Va ser el fundador del Grup de Recerca en Web al 2005, que va dirigir fins a 2017, quan va passar a ser denominat Web Science & Social Computing. Actualment és CEO de NTENT a Barcelona i cap tecnològic (CTO) de NTENT a Califòrnia, una companyia de tecnologia de cerca semàntica que té la seva seu principal a Califòrnia, i director a temps parcial dels programes de postgrau en informàtica de la Northeastern University a Silicon Valley (EUA).

Baeza Yates és coautor del llibre més citat en recuperació d'informació (Addison-Wesley, 1999), la segona edició, del 2011, va obtenir el premi al millor llibre del any de l'Associació Nord-americana de Sistemes d'Informació i Tecnologia, ASSIST.

Ha rebut premis de l'Organització d'Estats Americans (1993), de l'Institut d'Enginyers de Xile (1994), de la Universitat de Waterloo (Graham Medal, 2007) i del Col·legi d'Enginyers de Xile (2010). També ha presidit el Centre Llatinoamericà d'Estudis en Informàtica (CLEI), ha estat membre de la direcció d'ACM i IEEE-Computer Society i coordinador internacional del subprograma d'informàtica i electrònica aplicades de CYTED (Programa de Cooperació Iberoamericà). Des del 2010 és membre fundador de l'Acadèmia d'Enginyeria de Xile. El 2009 va ser nomenat ACM Fellow i el 2011 IEEE Fellow. Més recentment, el passat 30 d'octubre, va recollir el Premi Ángela Ruiz Robles,  un dels Premis Nacionals d'Informàtica que concedeix la Societat Informàtica d'Espanya en reconeixement de la seva tasca en l'àrea de la informàtica.