Vés enrere Usos, abusos i reptes dels telèfons intel·ligents, van ser alguns dels temes tractats en el 20è. aniversari del MobileHCI

Que es va celebrar al campus de la Ciutadella, del 3 al 6 de setembre i va aplegar més de 300 participants provinents de 35 països.  Josep Blat, director del Grup de Recerca en Tecnologies Interactives en el Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions ha estat membre del comitè organitzador, conjuntament amb Aleksandar Matic  de Telefonica.

20.09.2018

Barcelona, capital del mon mòbil, ha estat el lloc triat per celebrar les dues dècades d’aquest congrés, que ha estat testimoni dels canvis radicals succeïts en la telefonia mòbil, des dels dispositius, passant pel software, fins al seu ús. El congrés internacional sobre Interacció Humana-Informàtica amb Dispositius i Serveis Mòbils (MobileHCI 2018) forma part dels congressos d’excel·lència patrocinats per l’organització informàtica més gran i prestigiosa a nivell internacional, la ACM (Association of Computer Machinery), grup que té un interès molt especial per a la interacció entre ordinadors i humans (SIGCHI).

Una retrospectiva dels darrers 20 anys del congrés i de la telefonia mòbil

El congrés es va celebrar del 3 al 6 de setembre al campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra i va aplegar més de 300 participants, provinents de 35 països d'arreu del món,  els quals van presentar, difondre i contrastar la seva recerca. Josep Blat, director del Grup de Recerca en Tecnologies Interactives (GTI) en el Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, ha estat membre del comitè organitzador local,  conjuntament amb Aleksandar Matic  de Telefonica.

Interfícies corporals que utilitzen sensors musculars o la integració de robots socials i persones en entorns del món real, van ser dos de les ponències a destacar

Josep Blat, ha valorat molt especialment que “el programa va constar de dotze sessions tècniques apassionants al voltant de temes tant diversos com ara gestos i tacte, atenció i notificacions, salut mòbil, mirada, monitors, realitat augmentada, emocions, records digitals i rellotges intel·ligents”. La recerca sobre els usos, abusos i reptes dels telèfons intel·ligents, les aplicacions tècniques per a automòbils, així com també les tecnologies mòbils per a persones amb discapacitat van ser alguns dels temes tocats.

Alguns dels ponents més destacats van ser James Landay, professor de la Universitat de Stanford (EUA), que va parlar d’interfícies corporals que utilitzen sensors musculars, així com Cynthia Breazeal, provinent del MIT Media Lab (EUA), que va parlar sobre la integració de robots socials i persones en entorns del món real.

Especialment rellevant en aquest 20è. aniversari va ser el panell que va presentar una retrospectiva dels darrers 20 anys del congrés i de la telefonia mòbil a càrrec de persones clau de la comunitat del MobileHCI. La diversitat va ser objecte també d’un altre panell, i va ser especialment important en aquest congrés la participació industrial, que ha tingut el patrocini d’empreses líders mundials com Alpha, Microsoft, Google, Vodafone, així com de Mobile World Capital.

“MobileHCI ha significat una conferència innovadora que va empènyer els límits sobre com podríem interactuar i utilitzar els dispositius mòbils”

Les copresidentes de MobileHCI 2018, Lynne Baillie (Heriot-Watt University, Edinburgh) i Nuria Oliver (Vodafone) han manifestat: “MobileHCI ha estat una conferència innovadora que va empènyer els límits sobre com podríem interactuar i utilitzar els dispositius mòbils”,  i afegeixen: “La interpretació de la mobilitat de la conferència és inclusiva i flexiblement interpretada. Com a resultat, els treballs publicats durant els últims vint anys han abastat una infinitat de dispositius i serveis en l'entorn quotidià, incloent arquitectura, vehicles autònoms, dispositius portàtils i dispositius implantables.”

Simposi de referència

Josep Blat, Aleksandar Matic (Comitè organitzador local) (2018), 20th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services (MobileHCI), 3-6 de setembre, Barcelona, campus de Ciutadella de la UPF, Proceedings, https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3236112&picked=prox.