Vés enrere El catedràtic emèrit Josep Gifreu, Premi d’Assaig Irla 2018

El catedràtic emèrit Josep Gifreu, Premi d’Assaig Irla 2018

Per l’obra El quart poder i la independència. La batalla mediàtica en els “fets d’octubre” del Procés, en què analitza el paper central dels mitjans de comunicació en el procés polític català i identifica en el que l’autor anomena “periodisme de trinxera”.

18.05.2018

Josep Gifreu ha guanyat el Premi d’Assaig Irla 2018 per l’obra El quart poder i la independència. La batalla mediàtica en els “fets d’octubre” del Procés. El text analitza el paper central dels mitjans de comunicació en el procés polític català, i mostra com cert periodisme ha prescindit dels estàndards de la deontologia professional per esdevenir “periodisme de trinxera”.

Josep Gifreu i Pinsach (Palol de Revardit, Girona, 1944), professor, comunicòleg, assagista i periodista, és catedràtic emèrit de teoria de la comunicació en el Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra. Membre de l’Institut d’Estudis Catalans (Secció Filològica). Col.laborador habitual del diari El Puntavui i del setmanari El Temps. “Les meves activitats en l’àmbit públic han tingut i tenen tres centres principals d’interès: el meu país, l’acadèmia i la comunicació”, manifesta en la seva pàgina web.

El premi està dotat amb 6.000 euros i inclou la publicació de l’obra a la col·lecció El Fil D’Ariadna, d’Angle Editorial. El jurat ha estat format per Agustí Alcoberro, professor d’Història de la UB; Ferran Espada, periodista; Rosa Rey, directora d’Angle Editorial; Cristina Sànchez Miret, professora de Sociologia de la UdG; i Judit Vall, professora d’Economia de la UB.

L’obra analitza el tractament informatiu dels principals diaris de les tres esferes periodístiques: la catalana, l’espanyola i la internacional. L’autor considera que en el conflicte Catalunya-Espanya cada bloc polític ha buscat les màximes complicitat i lleialtats en els mitjans, sobretot entorn el que anomena “fets d’octubre”.

Es conclou que la premsa de referència de Madrid va tenir una resposta compacta, persistent i unívoca, clarament bel·ligerant i hostil contra el procés. En canvi, l’ecosistema mediàtic català va haver d’afrontar el debat públic sobre el Procés des de la concurrència d’actors mediàtics posicionats a banda i banda de les parts del conflicte.

Per a Gifreu, cal exigir a la premsa espanyola una ètica de la responsabilitat que tingui en compte el preu d’un periodisme no independent, que al final és la subordinació als interessos del gran poder. L’assaig també posa de manifest l’existència d’una mirada universal sobre Catalunya, és a dir, la internacionalització d’un nou relat en la història del món contemporani.

A més, s’inclou el paper de les xarxes socials, tant pel que fa a la capacitat de mobilització com a l’impacte de l’1-O arreu del planeta, i a la configuració de canals de comunicació lliures per part dels dirigents empresonats o a l’exili.

El lliurament del premi tindrà lloc el 14 de juny a l’Ateneu Barcelonès, en el marc de la Nit Irla.