Vés enrere Establir relacions simbiòtiques amb robots ja no és ciència ficció

Establir relacions simbiòtiques amb robots ja no és ciència ficció

Els robots més avançats interactuaran en la vida quotidiana de les persones, segons diversos projectes de recerca en què participa el grup de recerca SPECS. El 13 i 14 de gener es va celebrar la reunió anual del projecte EASEL a Pisa (Itàlia), projecte que coordina Paul Verschure.
05.02.2015

La robòtica ha anat transformant amb èxit el sector industrial, i avui dia els robots estan revolucionant la nostra societat. Es preveu que en un futur no gaire llunyà els robots jugaran un paper essencial en la societat humana. Els robots més avançats tindran la possibilitat d'interactuar en la vida quotidiana de les persones.

easelDavant aquest nou paradigma, és de cabdal importància comprendre la interacció home-màquina. S'espera que d'aquesta interacció bidireccional els robots siguin capaços d'aprendre i augmentar les seves habilitats. Per això cal disposar d'una quantitat de dades de les quals s'ha de poder extraure sentit i coneixement per millorar les capacitats dels enginys.

El 13 i 14 de gener es va celebrar la reunió anual del projecte EASEL (Expressive Agents for Symbiotic Education and Learning), a Pisa (Itàlia). Cinc institucions participen en aquest projecte del 7è. Programa Marc de la Unió Europea del qual Paul Verschure,  director del grup de recerca SPECS en el  Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) i investigador ICREA de la Universitat Pompeu Fabra,  és el coordinador científic.

El projecte representarà un pas endavant en l'estudi teòric de la cognició humana a través de la interacció simbiòtica entre humans i robots. El projecte s'executarà en tres anys i compta amb un finançament de 2,9 M €.

Simbiosi home-robot

EASEL, té com a principals objectius explorar i desenvolupar una comprensió teòrica de la interacció simbiòtica home-robot (Human Robotic Symbiosis Interacction). Per simbiosi home-robot s'entén la capacitat del robot i de la persona d'influir-se mútuament i alterar la conducta de l'altre en diferents períodes de temps.

Per tal que aquesta simbiosi sigui possible cal que el robot pugui captar i ser sensible al comportament i a l'estat emocional de la persona, per tal d'adaptar el seu comportament de manera previsible per a la persona.

A la cerca d'un robot social

En el decurs del projecte, es posarà en marxa un robot social mitjançant un sistema tutorial que adapti el seu comportament i el seu ensenyament. El projecte utilitzarà diverses plataformes robòtiques desenvolupades en altres projectes, com ara  iCUB, desenvolupat dins del grup SPECS, així comi també easel2ZENO i FACE.

SPECS va coordinar el projecte anterior EFAA, amb l'objectiu de millorar les interaccions socials amb els robots emfasitzant la capacitat d'expressar emocions. EASEL representa la seva continuació.

És en aquest context que en el projecte EASEL introduirà i validarà un procés de Robòtica Basat en Solucions Tutorials (RBTS), un sistema que promourà:

• estratègies d'interacció durant el joc i durant l'aprenentatge;
  • un model capaç de captar i de sintetitzar la interacció home-màquina;
  • un agent de sistema capaç d'establir una interacció simbiòtica sobre la base de les actituds personals, el comportament i l'adquisició d'actituds socials;
  • un robot capaç d'actuar com a facilitador establint una interacció simbiòtica capaç d'involucrar l'alumne en els jocs didàctics;
  • una anàlisi paramètrica del comportament del subjecte a través del gest, l'expressió facial i l'anàlisi sobre la base de l'estructura computacional desenvolupada de les actituds socials.
  • Finalment, el projecte farà una anàlisi psicofisiològica d'estats afectius de l'usuari, el seu desenvolupament , així com una avaluació de la plataforma.

Més informació:

Vídeo amb una demo del projecte EASEL: