Vés enrere El grup de Recerca en Periodisme coordina un decàleg de recomanacions per millorar el tractament informatiu dels joves

El decàleg, impulsat per la Secretaria de Joventut, s'ha elaborat a partir de dos estudis fets pels professors de la UPF Mònica Figueras i Marcel Mauri, i ha estat avalat per un procés participatiu amb periodistes, acadèmics, professionals de la joventut i entitats juvenils.
14.07.2010

decaleg_grpEl Grup de Recerca en Periodisme (GRP) de la UPF ha elaborat un "Decàleg per a un tractament informatiu adequat de les persones joves", que es va presentar recentment a les VII Jornades de Comunicació Joves i Mitjans celebrades a Barcelona. Aquest document consta de deu recomanacions adreçades als professionals de la informació per tal de millorar el tractament periodístic de les persones joves, i en definitiva, de la imatge que en projecten els mitjans de comunicació.

El decàleg és el primer instrument elaborat en el marc del projecte " Joves i mitjans de comunicació", impulsat per la Secretaria de Joventut de la Generalitat de Catalunya, al qual s'han afegit l'Agència Catalana de la Joventut, el Consell Audiovisual de Catalunya i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, i que té com a objectiu conèixer el tractament informatiu de les persones joves als mitjans de comunicació, impulsar mesures per millorar-lo i fomentar el paper de les persones joves com a productores d'informació sobre elles mateixes.

Un decàleg fruit de dos projectes de recerca

Mònica Figueras i Marcel Mauri, investigadors del Grup de Recerca en Periodisme i professors del Departament de Comunicació de la Universitat, són els autors del decàleg, que ha estat avalat per un procés participatiu amb periodistes, acadèmics, professionals de la joventut i entitats juvenils - amb entrevistes en profunditat a membres de tots aquests col·lectius-. Així mateix, les recomanacions han estat validades pel grup de treball Joves i mitjans de comunicació, format per institucions i agents del món periodístic i juvenil.

El decàleg és fruit de les conclusions de dos projectes de recerca previs, fets també pels dos professors de la UPF: d'una banda, el treball "El tractament informatiu de les persones joves als mitjans de comunicació". I de l'altra, l'informe "Mecanismes i instruments de millora per a un tracte adequat de les persones joves en els espais informatius dels mitjans", un document més ampli que engloba tot un conjunt de mesures i accions que es poden portar a terme dins dels àmbits formatiu, d'acció i autoregulació, i de divulgació, per aconseguir canviar la situació.

El primer estudi es tracta d'un anàlisi de contingut sobre la imatge projectada dels joves en onze mitjans (diaris d'informació general,gratuïts, digitals, ràdio i televisió) durant els anys 2008 i 2009, i que es publicarà properament per la Secretaria de Joventut.

Pel que fa al segon estudi, algunes de les propostes contemplades són l'organització de jornades de formació i debat per a periodistes, i de trobades de proximitat entre professionals de la informació i agents de joventut; l'edició de guies didàctiques per a estudiants de l'àmbit de comunicació i per a les administracions i associacions; difusió de recomanacions deontològiques adreçades a mitjans de comunicació; la creació d'un observatori de mitjans; la instauració de premis i reconeixements a bones pràctiques periodístiques; l'elaboració de guies de recopilació de bones pràctiques dels mitjans, així com d'experts o de fonts en matèria de joventut, i l'organització d'una mostra de programació televisiva de qualitat.

Les recomanacions del decàleg

1. Evitar les simplificacions i l'ús d'estereotips.
  2. No tractar les persones joves com a un col·lectiu homogeni, sinó divers.
  3. Valorar en cada cas si és rellevant informar sobre la condició de jove del protagonista d'una notícia, sobretot quan connoti negativitat.
  4. Evitar culpar les persones joves dels problemes o les conductes dels quals no són directament o únicament responsables.
  5. Documentar a fons les informacions sobre joves, contextualitzant els problemes i les realitats específiques.
  6. Prestar especial atenció als problemes estructurals de les persones joves, especialment en l'àmbit de l'emancipació (habitatge, treball, formació), més enllà de temes recurrents com puguin ser els relacionats amb l'oci.
  7. Respectar el dret a la intimitat, a la imatge i a la dignitat de les persones joves.
  8. Donar veu als col·lectius juvenils implicats socialment.
  9. Utilitzar les persones joves com a font informativa en les notícies en què són protagonistes, però també en altres d'interès general.
  10. Potenciar els productes o els espais informatius creats i realitzats per persones joves.

Més informació i decàleg complet a la web de la Secretaria de Joventut de la Generalitat de Catalunya.