Vés enrere "La Plaga", l'opera prima de Neus Ballús, s'estrena a Barcelona

"La Plaga", l'opera prima de Neus Ballús, s'estrena a Barcelona

El film, dirigit per aquesta antiga estudiant del màster en Documental de Creació de l'IDEC-UPF, és un retrat d'històries creuades protagonitzada per actors no professionals que viuen a la perifèria barcelonina.
05.09.2013

Fotograma de "La Plaga"La Plaga, l'òpera prima de Neus Ballús, màster en Documental de Creació de l'IDEC-UPF, s'estrena avui, 6 de setembre, als cinemes Aribau Club de Barcelona. És un llargmetratge, a mig camí entre el documental i la ficció, que narra la història de diversos personatges que viuen a Gallecs (Vallès Occidental), a l'extraradi de Barcelona, i la manera com s'entrecreuen les seves vides.

Es tracta d'un pagès que intenta fer producció ecològica; un lluitador moldau de lluita lliure, que per guanyar-se la vida ha de treballar en el que li surt; una anciana que ha de deixar la casa pairal on ha viscut per anar-se'n a una residència de gent gran; una infermera filipina que acaba d'arribar al país i una prostituta que cada cop té menys clients.

Els protagonistes de La Plaga, una producció d'El Kinògraf, en coproducció amb Televisió de Catalunya i en associació amb Arte France, no són actors professionals, sinó que s'interpreten a si mateixos, després d'haver treballat amb la directora durant més de quatre anys.

Aquest llarg procés ha servit a Ballús per mostrar la incertesa i l'esperit de rebel·lia que caracteritza l'Espanya de la crisi. Tota la construcció fílmica està al servei dels personatges, als quals s'ha deixat fluir: el film és una mena de plataforma elevada des de la qual es poden expressar, i poden sorgir les seves emocions i gestos més autèntics.

El treball és un dels dos únics títols espanyols que van ser seleccionats per participar a la Berlinale 2013 i s'ha convertit en la primera pel·lícula catalana nominada al prestigiós premi LUX Prize 2013, atorgat pel Parlament Europeu. A més, el jurat del Festival de Motovun (Croàcia) li va concedir enguany el Premi Bauer a la millor pel·lícula del programa oficial.

La Plaga, que es podrà veure en altres ciutats espanyoles com Madrid, Girona, Palma de Mallorca o València, es projectarà diàriament als cinemes Aribau Club de Barcelona fins al 12 de setembre, en tres sessions: 16.30, 19.00 i 22.00 hores, amb un descompte del 25% per als estudiants amb carnet de la UPF.

Neus BallúsNeus Ballús, una jove cineasta de Mollet del Vallès de 33 anys, va cursar el màster en Documental de Creació de l'IDEC-UPF ara fa una dècada. Luciano Rigolini, que va ser el seu tutor dins el màster (i a qui la directora considera el seu mestre), ara s'ha convertit en el coproductor de La Plaga.

Anteriorment, Neus Ballús va dirigir els curts Quan Plovien bombes (2007), Pepitu Ricu (2008) i el premiat  Immersión (2009), un treball innovador que es va gravar íntegrament en una piscina de barri.

Tràiler del film a Vimeo