Vés enrere La UPF recupera el Diari de Barcelona com un mitjà multicanal fet i concebut per estudiants

Serà una de les primeres universitats europees en tenir un mitjà de comunicació diari fet pels estudiants. Recuperarà la històrica capçalera Diari de Barcelona, després de l’acord entre l’Ajuntament de Barcelona i la UPF, que es convertirà en una plataforma digital multicanal.

15.07.2019

La UPF serà una de les primeres universitats europees en tenir un mitjà de comunicació diari fet pels estudiants. El projecte es desenvoluparà a partir del curs vinent a iniciativa del grau en Periodisme i es farà conjuntament amb els graus de Comunicació Audiovisual i Publicitat i Relacions Públiques, a més d’altres graus i màsters de la Universitat.

El nou mitjà de comunicació recuperarà la històrica capçalera Diari de Barcelona, després de l’acord entre l’Ajuntament de Barcelona i la UPF. El mitjà, que sortirà diàriament en format digital a partir de la primavera del 2020, vol esdevenir un referent informatiu per a tota la ciutadania, però tindrà una especial atenció per arribar a una generació de joves amb edats compreses entre els 16 i els 30 anys.

El mitjà, que sortirà diàriament en format digital a partir de la primavera del 2020, esdevindrà un referent informatiu per a tota la ciutadania, però tindrà una especial atenció per arribar a una generació de joves amb edats compreses entre els 16 i els 30 anys

El projecte s’ha presentat aquest migdia a la sala Nau del campus del Poblenou. L’acte ha comptat amb la presència de Jaume Casals, rector de la UPF. També hi ha intervingut Jordi Balló, degà de la Facultat de Comunicació: ”A la UPF els projectes de creació dels estudiants van acompanyats i això afavoreix la seva veu”. “Plantegem iniciatives innovadores, com ho és el projecte del Diari de Barcelona, com una manera de contribuir a la modificació de l'entorn, per canviar l'estat de les coses”, ha afegit.

Els responsables dels diferents graus de la Facultat també han participat en la presentació. Carles Pont, responsable del grau en Periodisme, ha afirmat que “aquest projecte neix com una iniciativa dels estudis de Periodisme però abasta tota la UPF, els diversos graus i màsters”. I ha destacat que “serà un mitjà de comunicació per a joves, que ho tractarà tot, però sense obsessionar-se per l'actualitat”.

Mercè Oliva, responsable del grau en Comunicació Audiovisual, ha assegurat que “és una oportunitat per experimentar nous formats audiovisuals i noves formes de narrar. Ens volem deixar sorprendre: donar veu a les noves generacions significa un replantejament radical de com construir el món”.

Finalment, Mònika Jiménez, responsable del grau en Publicitat i Relacions Públiques, ha explicat que la seva missió serà “treballar en l'estratègia i la gestió de la marca Diari de Barcelona. El nostre objectiu serà donar veu a entitats socials i comunitats silenciades”.

Els estudiants del grau en Periodisme, a través de l’assignatura Taller Integrat de Periodisme, seran els principals proveïdors de contingut del Diari de Barcelona. També hi participaran estudiants d’altres estudis, especialment de Comunicació Audiovisual i de Publicitat i Relacions Públiques. Els professors de l’assignatura, així com els responsables del mitjà, vetllaran per la bona edició dels continguts. D’acord amb els òrgans de coordinació del diari, els alumnes generaran i editaran continguts en els diversos formats multicanal en el nou Brusi. Tot plegat, amb l’objectiu de donar veu creativa a una generació jove, en la línia del que s’està fent en altres àmbits de la comunicació de la UPF.

El Diari de Barcelona serà produït a la Redacció Integrada de la UPF i esdevindrà una plataforma digital que podrà contenir diverses modalitats de comunicació: diari digital, amb textos i fotografies; documents videogràfics i sonors en algunes de les informacions; ràdio en format podcast, emissió en directe per streaming;  televisió per IP, i nous formats periodístics digitals.

El Diari de Barcelona serà produït a la Redacció Integrada de la UPF i es convertirà en una plataforma digital que podrà contenir diverses modalitats de comunicació

A partir de setembre de 2019, un grup ampli d’estudiants, a través dels seus treballs de fi de grau, seran els encarregats de conceptualitzar el diari digital, juntament amb professors i responsables de la coordinació del mitjà. Irene Riart i Milà, estudiant de quart curs del grau en Periodisme, ha assegurat que “com a estudiants, estem preparats per aportar totes les nostres idees. Però de ben segur també aprendrem molt mentre treballem en la concepció editorial i la posada en marxa del projecte. Confiem que serà una experiència molt positiva”.

La seva vocació és ser un mitjà de comunicació amb una mirada en l’àmbit local, tractarà específicament les informacions de Barcelona i Catalunya, però també una atenció rellevant a les notícies del conjunt d’Espanya, d’Europa i de la resta del món. L’actualitat serà un element important, però es prioritzarà l’aprofundiment de les informacions i, sobretot, la seva línia temàtica, que estarà orientada als joves.

El Diari de Barcelona tindrà també un laboratori de nous formats periodístics i vol esdevenir un mitjà de comunicació que permeti innovar i provar noves narratives informatives i de creació, també en formats audiovisuals i de difusió d’esdeveniments d’interès social.

El rellançament del Diari de Barcelona reforça la vinculació que des de fa anys la UPF té amb la capçalera a través de l’Aula d’Història Diari de Barcelona. Aquesta experiència acadèmica ha permès anualment tractar temes relacionats amb la història de la premsa catalana, espanyola i internacional. Així mateix, també cal posar en valor que la UPF conserva una de les col·leccions més exhaustives de la històrica capçalera a la seva Biblioteca.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació