Vés enrere "L'oportunitat de resumir les meves idees i la meva recerca en quatre minuts em va semblar un repte molt divertit"

Cristina Galusca va guanyar la primera edició de la competició RIN4' per la presentació: "Eye remember this!", un exercici de divulgació científica a càrrec de joves científics doctorands, adreçat a un públic no especialitzat que va tenir lloc el 8 de juny al campus de la Ciutadella.
09.07.2015

galuscaCristina Galusca és graduada en Humanitats per la Universitat de Bremen (Alemanya) i estudiant del programa de doctorat en Biomedicina de la Universitat Pompeu Fabra. Es va interessar pels processos mentals subjacents a l'aprenentatge i està fent la seva recerca al Grup de Recerca RICO (Reasoning and Infant Cognition), que coordina Luca Bonatti al Centre de Cognició i Cervell (CBC) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC).

Galusca va guanyar la primera edició de la competició RIN4' amb la presentació: " Eye remember this", un exercici de divulgació científica a càrrec de joves científics estudiants de doctorat, adreçat a un públic no especialitzat que va tenir lloc el 8 de juny al campus de la Ciutadella.

- Com et vas incorporar a la Universitat Pompeu Fabra?

Vaig fer un màster interuniversitari en Ciència Cognitiva i Llenguatge i una de les universitats involucrades en aquest programa era la Universitat Pompeu Fabra. Em va encantar el Centre de Cognició i Cervell (CBC), la seva manera de treballar, l'alt nivell i la competitivitat de la seva recerca, l'ambient agradable de tot el seu equip. Aleshores, vaig decidir fer la meva tesi de màster al CBC i després continuar amb el doctorat a la Pompeu Fabra.

- Quin és el teu àmbit de recerca?

Dins la ciència cognitiva, treballo en un àmbit molt ampli. Concretament en el desenvolupament de la cognició. En termes generals, m'interessa entendre i descobrir com transmetem llengües i costums, què ens fa aprendre d'una manera eficient i com arribem a desenvolupar les creences i els hàbits que defineixen les nostres personalitats i cultures.

- Explica breument en què consisteix la teva recerca

Estic en el segon any de doctorat intentant entendre com els senyals no comunicatius o ostensius (la mirada, el contacte visual, assenyalar amb el dit, etc.), intervenen en l'adquisició de la informació lingüística i no lingüística, a curt i a llarg termini.

De moment, m'estic centrant en el paper de la mirada. El contacte visual és un dels senyals ostensius més comuns, i també el que apareix més aviat en els éssers humans, amb un contingut comunicatiu de gran abast que especifica el destinatari del missatge sense ambigüitats. Atès que es creu que els senyals ostensius precedeixen la comunicació lingüística i recolzen l'aprenentatge de la llengua, el meu principal interès és investigar com influeix la mirada en l'adquisició de paraules i altres tipus de coneixement.

- Com et vas decidir a presentar-te al concurs RIN4'?

Quan vaig conèixer la convocatòria RIN4' em va encantar la idea de fer aquesta competició a la universitat. Sóc molt afeccionada a les xerrades TED Talks i cada cop que tinc cinc minuts o vull descansar una mica miro una d'aquestes mini conferències de 2 o 3 minuts de durada. L'oportunitat de resumir les meves idees i la meva recerca en 4 minuts em va semblar un repte molt divertit.

- Et va impulsar alguna personar a fer-ho?

Molts dels meus companys es van mostrar interessats en la competició i ens vam animar uns als altres a participar-hi. Passar la primera ronda de classificació em va fer molta il·lusió i em va agradar especialment que el públic em fes preguntes i mostrés interès per la meva recerca després de la meva presentació.

- Aquesta experiència, t'ha ajudat en la teva recerca?

L'experiència ha estat molt útil per a mi. Per a un investigador, poder difondre i compartir coneixements d'una manera clara i raonada, és molt important i s'hauria de prioritzar i valorar més aquesta habilitat. A més, particularment, participar en el RIN4' em va ser molt profitós i útil, perquè vaig poder posar a la pràctica precisament allò que estic estudiant: com presentar la informació de manera clara, eficient i fàcil d'entendre.

- Quin procediment vas seguir per organitzar el teu discurs?

Quan disposes de tant sols 4 minuts per presentar el teu projecte de doctorat, la clau és pensar en cada paraula i assegurar-te que no et sobre res, és a dir, que cada mot, frase o gest contribueixi al missatge final que vols transmetre al públic.

Quan vaig estar preparant l'exposició, me la vaig imaginar com una narració fàcil i divertida que introduïa mica a mica "personatges" i "continguts". El meu objectiu va ser fer del públic un personatge de la meva "història" perquè connectessin amb el tema i entenguessin la rellevància de la meva recerca.

Fer del públic un personatge de la meva "història" perquè poguessin connectar amb el tema i entendre la rellevància de la meva recerca

- Quins són els teus plans de futur i que et faria il·lusió aconseguir?

Tinc la intenció de quedar-me en el món de la recerca amb l'objectiu d'aportar tot el que pugui al coneixement de com transmetem cultura i llenguatge. Sempre m'han agradat les perspectives interdisciplinàries i crec que el meu tema de recerca està dins d'aquest plantejament.