Vés enrere “La recerca que fem al DCEXS és cada vegada més multidisciplinària”

“La recerca que fem al DCEXS és cada vegada més multidisciplinària”

Enguany fa 20 anys que es va crear el Departament de Ciències Experimentals de la Salut i amb motiu d’aquest aniversari, parlem amb el seu actual director, David Comas, sobre
la creació i creixement del Departament.

21.09.2018

Amb motiu del 20è aniversari del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF, parlem amb el seu director, David Comas Ell és catedràtic de la Universitat i cap del Laboratori de Genètica de Poblacions Humanes.

- Com va néixer el DCEXS?

El Departament va néixer fruit d’una iniciativa que va liderar en Jordi Camí, que actualment és el director del PRBB. Va començar a reclutar persones de l’àmbit de les Ciències de la Salut i de la Vida, una àrea del coneixement que fins aleshores no existia a la UPF. El DCEXS va néixer al mateix  moment que la Facultat. Inicialment els primers estudis van ser els de Biologia Humana i després es van anar incorporant la resta de graus i màsters.

- Quin balanç fas dels 20 anys del DCEXS? Quines han estat les fites aconseguides?

La primera fita important va ser la creació del Departament a una universitat que no tenia trajectòria en l’àmbit de les Ciències Biomèdiques. La incorporació de nous estudis i nous grups de recerca també va ser un gran assoliment. D’altra banda, abans estàvem a l’actual edifici docent i el trasllat cap al PRBB va ser també un canvi substancial. A més, cal destacar el canvi d’organització mitjançant la creació de programes científics, i el fet de ser pioners en l’àmbit universitari estatal en l’avaluació dels nostres investigadors i programes. Finalment, crec que aconseguir la distinció María de Maeztu ha estat una consolidació de la bona feina feta al llarg d’aquests anys.

Com s’ha adaptat el DCEXS als canvis en les ciències experimentals i en les tendències educatives que hi ha hagut aquests anys?

El Departament ha intentat buscar sempre noves línies de recerca i, alhora, consolidar les existents. Per exemple, el desenvolupament del programa de Bioenginyeria de Sistemes va ser una proposta per adaptar-nos a àmbits que nosaltres no teníem, però sabíem que eren rellevants dins el nostre camp. A nivell estratègic, és més difícil definir línies de recerca concretes perquè la investigació que fem cada vegada és més multidisciplinària. Pel que fa a la docència, sempre s’ ha volgut excel·lir. El resultat dels estudis i la formació dels nostres estudiants s’han tingut molt en compte i de fet, s’han obtingut molts premis d’innovació docent al llarg d’aquests anys.

"Aconseguir la distinció María de Maeztu ha estat una consolidació de la bona feina feta al llarg d’aquests anys"

- Quins creus que són els punts forts o els trets diferencials d’aquest Departament?

Al DCEXS donem tanta importància a la docència com a la recerca, aquest és un dels nostres trets distintius. La interacció i la col·laboració és un altre dels nostres punts forts, ja que intentem impulsar i potenciar iniciatives i projectes que permetin als investigadors interactuar no només dins el DCEXS, sinó també amb altres grups de la Universitat i amb altres institucions.

"Intentem impulsar i potenciar iniciatives i projectes que permetin als investigadors interactuar"

Què aporta al DCEXS estar en el context del PRBB?

El context del PRBB és essencial perquè ens ha permès interaccionar, poder tenir una massa crítica amb qui col·laborar o simplement amb qui intercanviar idees. Un altre aspecte molt positiu són els serveis cientificotècnics compartits entre els diferents centres. També ens serveix com a referència, ja que som un pol d’atracció en l’àmbit de la biomedicina del sud d’Europa i aquest fet ens visualitza i ens beneficia a tots els centres del PRBB.

Com veus el DCEXS d’aquí a 10 anys?

M’agradaria veure el Departament consolidat amb els fons de recerca i la Maria de Maeztu, que ens permet fer polítiques de Departament i apostar per noves línies de recerca. Crec que els nostres reptes de futur són impulsar el projecte d’innovació docent dels nostres estudis i continuar potenciant els nostres programes i la interacció amb altres centres de recerca.