Vés enrere “La divulgació científica ha de ser el nexe d'unió entre la ciència i la societat”

Parlem amb Alicia Sánchez Arroyo, guanyadora de la quarta edició de la competició Rin4', en la qual estudiants de doctorat han d'explicar la seva recerca en quatre minuts davant un públic no especialitzat.

11.05.2018

Alicia Sánchez Arroyo està al tercer any del seu doctorat dirigit per Iñaki Ruiz-Trillo al Multicell Genome Lab de l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE: CSIC-UPF). El passat 25 d'abril va guanyar el primer premi de la competició Rin4'(Research in 4 minutes) i també el premi especial, atorgat pel públic, amb la seva presentació “En busca de las especies perdidas. Biodiversidad y ADN”. Serà la representant de la UPF al concurs “Presenta la teva tesi en 4 minuts”, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i en el qual participaran les dotze universitats catalanes. La final tindrà lloc el proper 6 de juny a les 17h al Movistar Centre.

- Com vas decidir presentar-te al concurs Rin4'?

He fet diversos cursos de comunicació oral a la UPF i al PRBB i allà ens van parlar d'aquesta competició. L'any passat em vaig quedar amb moltes ganes de participar i aquest any em vaig animar a presentar-me. El meu cap, Iñaki Ruiz-Trillo, i la persona que s'encarrega de la comunicació del nostre laboratori, Maria Ferrer, m'han animat a anar a per totes i m'han ajudat molt.

- Què va suposar per a tu guanyar la competició?

Em va fer molta il·lusió, quan van dir el meu nom va ser una emoció enorme, però sobretot per a mi suposa l'oportunitat de créixer en l'àmbit de la comunicació científica.

Per a mi suposa l'oportunitat de créixer en l'àmbit de la comunicació científica

- Com vas preparar la teva presentació?

La vaig preparar i la vaig repetir molt, me la sabia fil per randa. Per a mi el més important és tenir molt clares les dues o tres idees que vols transmetre i seleccionar quin missatge vols que el públic recordi quan acabi la teva xerrada. A més, és important que la presentació tingui coherència, i, si pots afegir un toc d'humor, és molt més atractiva.

- Per què creus que és important la divulgació científica?

Crec que és fonamental perquè sempre he tingut la sensació que hi ha una separació entre la ciència i la societat. La ciència no es valora prou però després tots ens beneficiem dels avanços que s'aconsegueixen en molts àmbits, no només al biomèdic. Crec que la divulgació científica ha de ser el nexe d'unió entre la ciència i la societat i que els científics hem de transmetre les coses difícils perquè s'entenguin i així aconseguir que la gent s'interessi.

M'encanta l'ensenyament, transmetre que la ciència és bonica i que hi ha opcions de futur

- Has realitzat altres activitats de divulgació?

Participem en les portes obertes del PRBB i a la iniciativa Barcelona International Youth Science Challenge (BIYSC), en la qual estudiants de 16 a 18 anys fan un projecte amb nosaltres durant dues setmanes, aprenen des de fer cultius fins a tècniques de bioinformàtica. Gaudeixo molt aquestes activitats perquè m'encanta l'ensenyament, transmetre que la ciència és bonica i que hi ha opcions de futur.

- Podries explicar-nos breument la teva recerca?

Al nostre laboratori intentem descobrir com es va originar tota la diversitat animal a partir d'un ancestre d'una sola cèl·lula. Per a això estudiem els parents unicel·lulars més propers als animals, però es coneixen molt pocs i tenim poca informació sobre ells. Tot el que se sap de l'origen dels animals és a partir d'unes poques espècies, i quan s'han anat afegint més espècies aquesta transició s'ha anat coneixent molt millor. El meu objectiu és conèixer més organismes d'aquest grup d'espècies unicel·lulars properes als animals.

Intentem descobrir com es va originar tota la diversitat animal a partir d'un ancestre d'una sola cèl·lula

- Quines tècniques utilitzes en la teva recerca?

Jo utilitzo elements de bioinformàtica com per exemple les bases de dades. Analitzo moltíssimes seqüències d'ADN i faig inferències filogenètiques, anàlisis estadístiques, i anàlisis ambientals o ecològics. Utilitzo una tècnica que es diu metabarcoding, que consisteix a seqüenciar tot l'ADN present en una mostra. Se seqüencia un gen específic, que és un gen ribosomal present a totes les cèl·lules eucariotes, molt conservat perquè es necessita per al correcte funcionament de la cèl·lula. Comparo aquestes seqüències d'ADN amb les bases de dades que tenim, algunes encaixen perfectament i unes altres són desconegudes. Jo faig la primera part del procés, que és detectar que hi ha grups d'espècies noves. Però el procés d'identificar una espècie és llarg, cal aïllar-les, cultivar-les, descriure-les i escollir un nom. A mi m'encantaria poder descriure una espècie formalment i tancar tot el cercle.

- D'on provenen les mostres que estudies?

La majoria de mostres amb les quals treballem vénen de grans expedicions al mar, vaixells que recorren el món com per exemple Tara Oceans, col·laboracions internacionals entre molts laboratoris.

- Quins són els teus plans de futur?

He estat dubtant molt perquè no sabia si continuar amb la recerca, però estic definint més el meu futur i m'agradaria dedicar-me a la divulgació i la comunicació científica.

- Quin consell donaries a algú que comenci ara la seva tesi?

Que tinguin paciència i tolerància a la frustració, ja que no sempre aconseguim els resultats que ens agradarien. Que siguin adaptatius, si alguna cosa no funciona sempre hi ha més opcions. I el més important: què la gaudeixin!

Presentació de l'Alicia Sánchez Arroyo a la competició Rin4'