Vés enrere Joan Francesc Fondevila rep el 9è. Premi de Recerca Universitària Premsa Comarcal 2017

Per haver desenvolupat un model empíric sobre la qualitat de l'ús de les xarxes socials en els mitjans de comunicació. És professor associat i membre de l'Observatori de la Comunicació Científica del Departament de Comunicació.

01.06.2018

Joan Francesc Fondevila Gascón, professor associat i investigador de l'Observatori de la Comunicació Científica del Departament de Comunicació de la UPF, va rebre a Riudoms (Tarragona) el 9è. Premi de Recerca Universitària Premsa Comarcal 2017, organitzat per l'Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC ), la Xarxa Vives d'Universitats i CaixaBank, per la recerca 'L'ús de les xarxes socials en els diaris de l'ACPC: fórmules per aconseguir impacte i ingressos'.

"Les xarxes socials són una gran oportunitat per a les publicacions de proximitat”

En aquesta recerca, Fondevila crea un model per puntuar els criteris de qualitat de l'ús de xarxes socials per part dels mitjans de comunicació. L'algorisme uneix popularitat, interactivitat, viralitat, sentiment i rendibilitat, la qual cosa permet fer de cada publicació una autodiagnosi i descobrir les seves fortaleses i les seves debilitats.

Amb una finançament de 5.000 euros, el treball proposa un model d'anàlisi quantitativa i qualitativa, que s'aplicarà a diaris catalans. El model de diagnòstic permet classificar els mitjans mitjançant una puntuació final, segons criteris de qualitat de l'ús de xarxes socials. Es confronten les dades d'ús de xarxes socials amb els models mètrics vigents i s'aporten vies de monetització de l'activitat en xarxes socials, perquè els mitjans comarcals i locals obtinguin ingressos.

"No tot es redueix a retorn en diners, sinó en influència i participació"

"A l'entorn de la Societat de la Banda Ampla, el cloud journalism i el social journalism commerce, cal establir una mètrica holística i alhora objectiva per optimitzar la creació i la divulgació dels continguts", explica Fondevila, alhora director del Centre d’Estudis sobre el Cable. "No tot es redueix a retorn en diners, sinó en influència i participació", afegeix.

El Premi de Recerca Universitària està dirigit a docents i investigadors de les Facultats de Ciències de Comunicació de l'àmbit dels Països Catalans. La convocatòria està destinada a abordar qualsevol tema relacionat amb l'edició de premsa comarcal i local en paper i de pagament, amb l'ús d'Internet com a prioritat, però oberta també al periodisme de proximitat en general que es realitza en ràdios i televisions locals, portals digitals d'informació general i en qualsevol altra tecnologia.