Vés enrere Maria Dasca obté el premi IEC d'Història Literària Manuel Milà i Fontanals

Maria Dasca obté el premi IEC d'Història Literària Manuel Milà i Fontanals

La professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge ha estat reconeguda per la seva obra "La representació de la bogeria en la narrativa catalana contemporània (1882-1939)", en el marc dels premis Sant Jordi 2015 convocats per l'Institut d'Estudis Catalans.
26.04.2015

Maria Dasca i Joandomènec Ros durant el lliurament dels premis. FOTO: Jordi Pareto / IECMaria Dasca, professora associada del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF i membre de Grup de Recerca en Traducció i Recepció en la Literatura Catalana (TRILCAT), ha obtingut recentment el premi IEC d'Història Literària Manuel Milà i Fontanals, en el marc dels Premis Sant Jordi 2015 de l'Institut d'Estudis Catalans, pel seu treball " La representació de la bogeria en la narrativa catalana contemporània (1882-1939)".

Aquest treball, un estudi sobre la representació de la bogeria en la narrativa catalana publicada entre els anys 1882 i 1939, analitza una seixantena d'obres literàries, que s'interpreten des del punt de vista de la problematització de l'expressió de la malaltia mental i de la seva incidència en la vertebració d'un discurs literari modernitzador.

El Ple de l' Institut d'Estudis Catalans, a proposta d'una ponència integrada per Manuel Jorba, Ramon Pinyol i Albert Rossich, membres de la Secció Històrico-Arqueològica, va acordar per unanimitat reconèixer Maria Dasca amb el guardó d'Historia Literaria Manuel Milà i Fontanals, que enguany ha arribat a la seva 21a. edició, ofert a la millor tesi doctoral o al millor treball d'investigació sobre història literària de les terres catalanes.

Els Premis Sant Jordi 2015, corresponents al LXXXIV Cartell de premis i de borses d'estudi , que distingeixen obres i investigadors en tots els àmbits de la ciència i de la cultura catalanes, van ser lliurats el passat 22 d'abril, en el decurs d'un acte presidit per Joandomènec Ros, president de l'IEC.

Aquests guardons van ser instituïts per l'IEC l'any 1914 per reconèixer la tasca de recerca dels estudiosos de tots els camps del saber que s'expressen en català i col·laborar en el progrés i desenvolupament de la societat, d'acord amb els seus principis fundacionals: la recerca científica, l'alta cultura i la promoció de la llengua catalana.

Experta en narrativa contemporània, recepció i traducció literàries

Maria Dasca Batalla, doctora en Filologia Catalana pe la Universitat de Barcelona (2008), es va incorporar al Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF amb una beca postdoctoral Beatriu de Pinós (2012-2014). Actualment imparteix docència de llengua i traducció a la Universitat, que compagina amb la seva tasca de professora consultora de literatura catalana i teoria literària a la UOC.

Anteriorment, va impartir docència en llengua i literatura, cultura i traducció literària a les universitats de París-Sorbona (2007-2010) i Brown (2011-2012), institucions en què va fer sengles estades de recerca, que també ha portat a terme a les universitats de Queen Mary College i Stanford.

La seva àrea d'estudi comprèn la narrativa contemporània, la recepció i la traducció literàries. És membre del comitè de redacció de la Revista de Catalunya i publica regularment crítiques sobre narrativa catalana actual en revistes de divulgació acadèmica.