Vés enrere La Festa de la Ciència, punt de trobada entre divulgació i ciutadania

La Festa de la Ciència, punt de trobada entre divulgació i ciutadania

La 13a edició de les jornades se celebrarà el 26 i 27 d’octubre al Moll de la Fusta, amb més de 200 activitats distribuïdes en 26 espais
16.10.2019

La Festa de la Ciència celebra la seva 13a edició i, aquest any, algunes de les activitats plantejades ho fan en el marc de les tres efemèrides que van transformar la societat: la figura de Leonardo da Vinci als 500 anys de la seva mort, els 150 anys des que Dmitri Mendeléiev va publicar la taula periòdica i els 50 anys de l’arribada a la Lluna.

L’objectiu d’aquest esdeveniment és el d’atansar la ciutadania i la ciència, fent que aquesta disciplina sigui comprensible per totes les persones, incloent-hi els més petits. És per aquesta raó que les activitats s’ajusten a totes les franges d’edat, des d’infants menors de 6 anys, a nens i nenes, joves, famílies i públic adult (a partir de 16 anys).

Investigadors vinculats a la Universitat Pompeu Fabra se sumen de nou a la iniciativa per acostar la seva recerca al públic general.

Els infants, el futur de la ciència

La fira compta amb múltiples jocs, tallers i microxerrades dirigides a inculcar la ciència als més petits. Un exemple és “Metges i metgesses per un dia”, una activitat organitzada pel Centre d’Estudis en Ciència, Comunicació i Societat (CCS-UPF) i que consisteix en un joc de rol on hauran de diagnosticar a una pacient. Per fer-ho, hauran de treballar en grup i utilitzar el mètode científic.

“Descobreix els secrets de l’arbre de la vida” és un joc per a nens de més de 8 anys en què aprendran sobre l’evolució i la diversitat jugant a completar l’arbre de la vida per descobrir parents evolutius. Núria Ros, Pau Balart, Bernat Burriel, Aleksandra Kozyczkowska, Michelle Leger i Pilar Rodríguez, investigadors de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE, UPF-CSIC) i Aurora García-Berro, estudiant de Màster en Bioinformàtica (UAB) dinamitzaran l’activitat.

La recerca com a aposta

Però els adults també tenen el seu espai a la Festa de la Ciència, en l’espai dels debats i de les xerrades dutes a termes per experts i centrades, sobretot, en el camp de la salut. “Noves eines contra el càncer”, per exemple, és un debat organitzat pel Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB). Els ponents seran Edurne Arriola, de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM-Hospital del Mar), Maria Guirola, Centre de Regulació Genòmica (CRG), i Maria Bernabeu, European Molecular Biology Laboratory (EMBL) i el moderarà Luisa Barbosa, del CCS-UPF. En aquest, es parlarà sobre com, mitjançant la recerca, el càncer es pot convertir en una malaltia cronificable o curable.

Dins el camp de la salut, la temàtica cognitiva també és protagonista d’aquestes jornades. “Descobrint la ment dels nadons”, a càrrec de Daniela Ávila, del Center for Brain and Cognition (CBC-UPF), pretén explicar les troballes del Laboratori de Recerca en Infància i com són els processos d’aprenentatge dels nadons. A més, també hi haurà una microxerrada anomenada “Posa ritme i harmonia al teu cervell”, en què Carlota Pagès i Alexandre Celma, del CBC-UPF, explicaran com el nostre cervell processa la música.

Preocupació pel benestar planetari

Enguany, la Festa de la Ciència reforçarà l’aposta en continguts digitals per tal de reduir l’impacte ambiental de l’esdeveniment. A més, la UPF participa en diverses activitats centrades en aquesta temàtica, d’entre les quals hi ha un debat anomenat “Salut planetària”,també organitzat pel PRBB, que anirà a càrrec de Gabriel Rech, investigador de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE, UPF-CSIC), Liudmila Liutsko, de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i Raúl Montañez, del Laboratori de Sistemes Complexos (DCEXS-UPF i IBE). La xerrada, que és per majors de 16 anys, se centrarà en la interseccionalitat del benestar humà, animal i planetari. A “Digue’m què menges i et diré què emets”, a càrrec de Laura Batlle, investigadora de la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic (ESCI-UPF), s’analitzarà la quantitat de diòxid de carboni i la qualitat del menjar que ingerim.

Dins el benestar planetari s’engloba la preocupació per la qualitat de vida de les persones. “Taitxí per a la salut i un envelliment saludable” és un taller a càrrec de Carlos Ruiz, Càtedra Fundación QUAES-UPF, i Manel Aguilar, Centre de Taitxí CEITAI, en què s’explicaran diversos exercicis per iniciar-se en aquesta art marcial i per ajudar la ciutadania a descobrir com aquesta disciplina pot contribuir a un envelliment saludable.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació