Vés enrere El genoma felí revela els gens i les mutacions exclusives del gat domèstic

El genoma felí revela els gens i les mutacions exclusives del gat domèstic

Segons un estudi liderat per científics nord-americans amb participació d'investigadors de l'Institut de Biologia Evolutiva i que s'ha publicat el 10 de novembre a la revista PNAS. Al llarg de la seva evolucio, els gats domèstics s'han tornat dòcils, espantadissos tot i que amb una bona memòria i bona oïda i visió nocturna.
10.11.2014

La primera evidència arqueològica de la coexistència de gats amb humans es troba a Xipre. Els gats, com els gossos, es van domesticar fa uns 10.000 anys,  coincidint amb el neolític i l'agricultura. El primer gat el genoma del qual va ser seqüenciat va ser un gat abissini, en Cinnamon, pertanyent a una nissaga de gats de laboratori, un mamífer que comparteix una varietat important d'afeccions amb els humans.

gatsLiderat per científics nord-americans i amb participació del laboratori de Genòmica Comparada que coordina Tomàs Marqués-Bonet a l'Institut de Biologia Evolutiva, investigador ICREA del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) de la UPF, han posat de manifest que l'estudi comparat del genoma del gat domèstic (Felis silvestris catus),  al voltant d'uns 20.000 gens, ha permès observar les diferències en termes biològics, evolutius i de comportament,  en comparació amb el genoma d'altres organismes com ara el gat salvatge, el tigre,el gos, la vaca i l'humà. Les conclusions del treball s'han publicat el 10 de novembre a la revista PNAS i s'han identificat 281 gens amb mutacions exclusives del gat domèstic.

Els gats salvatges del paleolític han evolucionat cap als actuals gats domèstics gràcies a canvis genètics que els va fer més dòcils per obtenir aliment, i dotats de molt bona memòria i més espantadissos, d'aquesta darrera característica encara no se sap exactament el perquè.

Aquestes són algunes de les conclusions de l'anàlisi comparatiu fet en el treball publicat a la revista PNAS sobre els gats domèstics en els quals " han seleccionat una col·lecció de gens que tenen a veure amb els mecanismes de recompensa", ha manifestat Marqués-Bonet, coautor del treball. I com ha afegit: "això s'explica perquè els gats han aprés a fer bondat a canvi d'obtenir aliment". Tot i que els científics no troben una bona explicació del perquè són més esquerps, "potser per prudència o per atzar" explica Marqués-Bonet.

Els felins són animals territorials i bons caçadors en la foscor

A més, els investigadors han pogut trobar en el seu genoma evidència de la bona memòria dels gats domèstics i de la seva excel·lent oïda i visió. Això concorda amb el fet que els felins són animals territorials que han de reconèixer bastes extensions de terreny en què, a més, per sobreviure, han de sorprendre les preses, d'aquí els avantatges d'agafar-les per sorpresa,  fins i tot en la foscor.

L'estudi de la ràpida evolució que han experimentat els animals domèstics, com ara els gats i els gossos, serveix per seleccionar els gens responsables d'aquests canvis i al mateix temps inferir en quin trets intervenen. Ajuda a "interpretar els genomes", ha manifestat Marquès-Bonet, i això ajuda també a "comprendre millor el nostre genoma", ha comentat l'investigador de l'IBE.

Treball de referència:

Michael J. Montague, et al., (2014), " Comparative analysis of the domestic cat genome reveals genetic signatures underlyong feline biology and domestication", PNAS, 10 de novembre.