Vés enrere Les aliances d'Universitats Europees s'uneixen per crear una certificació conjunta

Un consorci de quatre aliances d'Universitats Europees, entre les quals hi ha EUTOPIA -participada per la UPF- ha posat en marxa EdLab (Laboratori Institucional de Titulacions Europees), amb l'objectiu d'eliminar els obstacles que dificulten el desenvolupament de programes i titulacions conjunts a tot Europa.

02.02.2023

Un consorci de quatre aliances d'Universitats Europees, entre les quals hi ha EUTOPIA –participada per la UPF- ha posat en marxa EdLab (Laboratori Institucional de Titulacions Europees), un projecte destinat a eliminar els obstacles que dificulten el desenvolupament de programes i titulacions conjunts a tot Europa. EdLab pretén oferir un enfocament multinivell i multicultural per facilitar el diàleg i la cooperació entre universitats, autoritats nacionals i agències de garantia de la qualitat per tal d'eliminar traves com ara procediments divergents de garantia de qualitat, tràmits burocràtics complexos i legislacions nacionals contradictòries. Mariya Gabriel, Comissària Europea d'Innovació, Investigació, Cultura, Educació i Joventut, va anunciar ahir que EdLab figurava entre els 10 projectes pilot seleccionats pel programa ERASMUS+ "Experimentació de polítiques europees a l'ensenyament superior".

El consorci se centrarà en quatre països principals i una regió -França, Itàlia, Portugal, Espanya i els Frandres- i s'ocuparà de tres aspectes significatius de la convocatòria europea: cartografiar i classificar els programes conjunts existents, investigar com els programes conjunts i el certificat poden augmentar l'atractiu global del Sistema Europeu d´Educació Superior, i col·laborar amb la Comissió Europea en el disseny d'una versió pilot del certificat.

EdLab proposa:

• Analitzar la idoneïtat dels criteris proposats per la Comissió Europea per a la concessió del certificat de titulació europea (EDL)
  • Mapejar les barreres existents, amb especial focus però no en exclusiva, entre França, Itàlia, Portugal i Espanya
  • Comprendre com el Certificat Europeu d'Educació Superior i els programes conjunts augmenten l'atractiu global del sistema europeu d'educació superior
  • Recomanar opcions per a l'emissió d'un Certificat d'Educació Superior i el seu format, juntament amb els possibles obstacles que cal superar

EdLab utilitzarà mètodes qualitatius i quantitatius per abordar aquestes qüestions amb la participació d'una mostra significativa de programes, participants i parts interessades. Això inclourà la investigació documental, la selecció de programes, l'anàlisi qualitativa i quantitativa, debats en grup amb les autoritats nacionals, enquestes, disseny experimental del certificat i anàlisi del disseny pilot i del procés d'emissió. EdLab adoptarà un enfocament col·laboratiu al llarg de tot el projecte on participaran els equip directius, els coordinadors acadèmics, el personal docent, els estudiants, els antics alumnes, les autoritats nacionals, les agències de qualitat, les associacions d'estudiants, les aliances de socis, altres projectes pilot, la Comissió Europea, les associacions europees d'estudiants i les xarxes de socis associats a escala mundial.

El projecte EdLab està preparat per tenir importants repercussions positives a curt, mitjà i llarg termini. A curt termini, el projecte augmentarà el coneixement dels programes conjunts a les Aliances Universitàries Europees i proporcionarà informació sobre les millors pràctiques en el disseny i l'execució de programes conjunts. A més, es formularan recomanacions sobre els criteris de concessió del Certificat de Titulació Europea, que conduiran a possibles reformes de la normativa i la legislació. El projecte també fomentarà la cooperació entre els socis del consorci i reforçarà la participació dels estudiants a les iniciatives polítiques. A mitjà termini, s'espera que el projecte contribueixi a crear nous contextos normatius que facilitin el disseny, acreditació i implantació de programes de titulacions conjuntes. A llarg termini, millorarà la qualitat i l'atractiu de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) i de l'Espai Europeu d'Educació (EEE), cosa que redundarà en un impacte social més gran de l'educació superior, una major ocupabilitat dels titulats i una millor preparació per afrontar els reptes mundials.

Els socis de ple dret del consorci són universitats dels quatre països i una regió participants, també membres de les aliances d'Universitats Europees següents: Arqus, ENLIGHT, EUTOPIA i SEA-EU:

• Universitat De Granada
  • Universita Degli Studi Di Padova, Itàlia
  • Universite Lyon 1 Claude Bernard, França
  • Universidade Do Minho, Portugal
  • Universitat De Cadiz
  • Universite De Bretagne Occidentale, França
  • Universita Degli Studi Di Napoli Parthenope, Itàlia
  • Universidade Do Algarve, Portugal
  • Universitat Pompeu Fabra-Barcelona
  • Universidade Nova De Lisboa, Portugal
  • Universita Ca' Foscari Venezia, Itàlia
  • Cy Cergy Paris Universite, França
  • Universiteit Gent, Bèlgica

EdLab també es beneficia de 13 universitats més de les aliances esmentades com a socis associats, a més de 7 ministeris, QAA, xarxes universitàries europees i mundials, i associacions d'estudiants i antics alumnes.

Els resultats del projecte proporcionaran un full de ruta per a un sistema universitari europeu més inclusiu i harmonitzat. L'objectiu últim d'EdLab és augmentar l'atractiu global de les universitats europees facilitant una mobilitat sense fissures i titulacions europees úniques i fomentant la confiança a l'Espai Europeu d'Educació Superior.

04. Educació de qualitat

Notícia publicada per: