Vés enrere La Lliga de Debat de Brians 1 reflexiona sobre la igualtat real entre homes i dones

Per primera vegada, la competició es va fer en format mixt. El projecte ha treballat especialment la perspectiva de gènere amb l’objectiu d’empoderar els interns i les internes que hi han participat.

05.12.2022

Un grup de 35 interns i internes, repartits en set equips capitanejats per estudiants de la UPF, ha participat en una nova edició de la Lliga de Debat de Brians 1. Es tracta de la sisena edició de la competició en un centre penitenciari i la primera vegada que es fa en format mixt. És un projecte organitzat per la Universitat, a través de la Unitat d’Igualtat i el Servei d’Atenció a la Comunitat Universitària (SACU), en coordinació amb el Centre Penitenciari Brians 1 i el Centre de Formació d’Adults Artur Martorell.

Abans de fer la competició, estudiants voluntaris de la UPF van formar els participants per tal que poguessin tenir una base comuna per afrontar la competició d’oratòria i per dotar-los d’habilitats que després els poden ser útils en el procés de reinserció. Alhora, treballar amb aquest col·lectiu també aporta als estudiants formadors un creixement personal i professional.

La fase de grups es va desenvolupar els dies 28 i29 de novembre. Professors i estudiants del Centre de Formació d’Adults Artur Martorell de Brians 1, conjuntament amb PAS i PDI de la UPF van fer de jurat.

“La igualtat real entre homes i dones”, tema de la final

L’1 de desembre, es van disputar les semifinals i la final. Els debats van girar entorn al tema “La igualtat real entre homes i dones”. A la final es van enfrontar l’equip “Four Underdogs”, que defensava la posició en contra, i “Los las les iguales”, que defensava la posició a favor. Finalment, va ser el primer qui es va endur la victòria. El premi al millor orador de tota la competició va ser per a Toni Serra.

El jurat de la final va estar format per Antoni Bassas, periodista del diari Ara; Eulàlia Solé, professora del Departament de Ciències Polítiques i Socials la UPF i experta en oratòria; i Emma Rodero, catedrática del Departament de Comunicació de la UPF i experta en oratòria.

"Aquesta iniciativa és un clar exemple del que ha de ser la Universitat, un agent de promoció de la innovació i la transformació social, amb la creació de sinergies amb la societat que contribueixin al seu benestar”

La final va comptar amb la presència d’Oriol Amat, rector de la UPF, que va felicitar els participants i va agrair la implicació de tots els membres de la comunitat universitària que van fer possible l'esdeveniment: “Es diu que quan una persona torna d’un viatge, no és la mateixa persona que el dia que va marxar. Amb aquesta activitat ens passa el mateix, tant els participants directes com els que tenim l’oportunitat de veure la competició, quan acaba, som diferents. Aquesta iniciativa és un clar exemple del que ha de ser la Universitat, un agent de promoció de la innovació i la transformació social, amb la creació de sinergies amb la societat que contribueixin al seu benestar”.

Amand Calderó, secretari de Mesures Penals, Reinserció i Atenció a la Víctima de la Conselleria de Justícia de la Generalitat de Catalunya, va asegurar que “la lliga de debat és una gran iniciativa que ajuda en la política de reinserció de les persones ja que millora les seves competències i capacitats i fomenta el treball en equip, el respecte de les opinions i la convivencia”.

Estudiants de la UPF fan la formació als participants

Imatge del grup de voluntaris de la UPF a Brians 1
Foto de grup de membres de la UPF participants a l'activitat i representants del centre penitenciari Brians 1

Els interns i internes participants tenen el suport de vuit estudiants voluntaris de la UPF, de diferents graus, que els ajuden a aprendre les tècniques imprescindibles d’oratòria per superar el repte de la millor manera possible: Mercè Almir, Berta Solé, Ramon Canudas, Pol Villaverde, Zainab Tamara, Sergi Tura, Laia Lardiez, Eduard Ortiz i Àxel Broch.

Sergi Tura, estudiant del grau en Dret i voluntari de la iniciativa, explica que per als estudiants també suposa un repte “perquè t'obliga a treballar en un entorn que la societat exclou i oblida completament, i amb unes persones que, a banda de la sentència, tenen un estigma molt pesat a sobre".

Un projecte de responsabilitat social

La Lliga de Debat a centres penitenciaris és una iniciativa de responsabilitat social que va començar fa set anys, quan es va adaptar el format de la lliga interna de la UPF al centre penitenciari Brians 2. L’objectiu és afavorir el desenvolupament de les competències comunicatives de la població interna, que vol contribuir a la formació per a la reinserció social i a reduir el rebuig i estigmatització social dels interns i les internes dels centres penitenciaris.

S’emmarca dins el conveni signat entre la UPF i els Serveis Penitenciaris del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya. Ambdues institucions col·laboren en el desenvolupament d’activitats d’intercanvi a partir de trobades esportives, educatives, artístiques i culturals entre membres de la comunitat universitària i interns dels centres penitenciaris.

04. Educació de qualitat
05. Igualtat de gènere