Vés enrere Josep Fontana, investit doctor honoris causa per la Universitat Rovira i Virgili

L'historiador i catedràtic emèrit de la UPF va rebre aquesta distinció durant una cerimònia que va tenir lloc el 10 de juny al Paranimf de la institució tarragonina.
10.06.2010

Josep Fontana, en el moment de ser investit doctor honoris causa pel rector de la URVJosep Fontana i Lázaro, catedràtic emèrit d'Història Econòmica de la UPF, va ser investit ahir, 10 de juny, doctor honoris causa per la Universitat Rovira i Virgili (URV). La cerimònia d'investidura, que va tenir lloc al Paranimf de la institució tarragonina, va comptar amb la presència de Josep Joan Moreso, rector de la UPF.

La padrina de Josep Fontana va ser la professora d'Història de la URV, Montserrat Duch, en substitució de Pere Anguera, traspassat al gener passat. Durant la seva intervenció, Duch va repassar la trajectòria de l'historiador, del qual va destacar que ha estat i és un científic humanista i un mestre generós amb els seus deixebles.

Després de ser investit doctor honoris causa pel rector de la URV, Francesc Xavier Grau, Josep Fontana va dedicar la seva intervenció, centrada en la Revolució Centralista de 1843, al professor Pere Anguera. Seguidament, el rector de la URV va prendre la paraula per donar-li al benvinguda, i va manifestar que era un honor i un privilegi acollir-lo a la comunitat universitària. Fontana, va afirmar, "és un paradigma d'universitari pels seus coneixements, el seu esperit crític i la seva contribució al canvi de la societat".

Intel·lectual brillant i un referent en l'àmbit de la història

Josep Fontana, durant el seu discurs d'acceptacióJosep Fontana Lázaro (Barcelona, 1931), és llicenciat en Filosofia i Lletres (secció Història) per la Universitat de Barcelona (1956), i doctorat en Història per la mateixa universitat (1970). Va ser professor ajudant de Jaume Vicens Vives i Jordi Nadal i deixeble de Pierre Vilar i Ferran Soldevila.

El 1991 va fundar l'Institut Universitari d'Història Jaume Vicens Vives de la Universitat Pompeu Fabra, que va dirigir durant deu anys. A més de la UPF, ha impartit docència a les universitats de Liverpool, València, i Autònoma de Barcelona, entre d'altres. Les seves principals línies de recerca se centren la història econòmica, la història espanyola del segle XIX i la història de la hisenda.

Ha escrit més de 23 obres, cinc de els quals s'han traduït a diferents idiomes. Unes tracten el pas de l'antic règim al capitalisme, altres són obres de síntesi, com la que coridirgeix amb Ramon Villares (i s'està publicant actualment) sobre la història d'Espanya en 12 volums, i altres recullen aportacions múltiples, com la Història dels Homes.

Impulsor de revistes de recerca històrica com Recerques, ha col·laborat a L'Avenç (1976) i, entre el 1991 i el 1994, va dirigir la Historia Universal Planeta. És director de l'Editorial Crítica, que publica la seva obra completa, i va ser president de l'Associació Espanyola d'Història Econòmica (2001-2005).

Ha guanyat diversos guardons i ha rebut diversos reconeixements, com ara el Premi Nacional de Cultura a la Trajectòria Professional i Artística 2007, atorgat per la Generalitat de Catalunya. L'any 2001 va ser investit doctor honoris causa per la Universitat de Comahue (Argentina).