Vés enrere Josep Fontana ha donat més de 37.000 documents a la UPF

Josep Fontana ha donat més de 37.000 documents a la UPF

El professor emèrit de la Universitat rebrà un reconeixement el 3 de juny amb motiu de la donació de la seva biblioteca particular a l'Institut d'Història Jaume Vicens i Vives.
29.05.2008

Josep Fontana, professor emèrit de la UPF, va rebre ahir, 3 de juny, un reconeixement amb motiu de la donació de la seva biblioteca particular a l' Institut Universitari d'Història Jaume Vicens i Vives (IUHJVV) de la Universitat, que té la seu a l'edifici del Dipòsit de les Aigües. Aquest fons documental, que Josep Fontana ha anat donant regularment des que ell mateix va fundar l'Institut l'any 1991, actualment ja ha superat els 37.000 documents.

L'acte de reconeixement, presidit per Josep Joan Moreso, rector de la UPF, va tenir lloc a la sala de graus Albert Calsamiglia de l' edifici Roger de Llúria del campus de la Ciutadella. Hi van intervenir Joaquim Nadal, conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, i el professor del Departament d'Humanitats Joaquim Albareda, director de l'IUHJVV. (A la imatge de sota, d'esquerra a dreta: Joaquim Albareda, Josep Joan Moreso, Josep Fontana i Joaquim Nadal).

Prèviament a la celebració de l'acte, es va descobrir una placa commemorativa a l'IUHJVV, al primer pis del Dipòsit de les Aigües. (A la imatge de l'esquerra, Joaquim Nadal, Josep Fontana i Josep Joan Moreso, poc després de descobrir la placa).

Una donació de temàtica i tipologia variada, amb llibres d'història i fons antics

La donació feta pel professor Fontana, que a finals d'abril d'enguany pujava a 37.011 documents i que continua creixent, comprèn una temàtica variada, i hi abunden els llibres d'història moderna i contemporània (de Catalunya, Espanya i Europa, essencialment), i d'història econòmica, així com els fons antics, entre els quals els fullets, datats majoritàriament del segle XIX i sobretot de caire polític.

Entre molts d'altres documents del fons, cal destacar dos exemplars diferents de la publicació en sèrie manuscrita El Duende de Patiño, o el volum factici de fullets Diputació i Catalunya. Pel que fa a la tipologia documental, la majoria dels documents són monografies, però també hi ha fullets, publicacions periòdiques i documentació diversa.

Expert en història i institucions econòmiques

Josep Fontana Lázaro és llicenciat en Filosofia i Lletres (secció Història) el 1956 per la Universitat de Barcelona, i doctorat en Història per la mateixa universitat (1970). Va ser professor ajudant de Jaume Vicens Vives i Jordi Nadal i deixeble de Pierre Vilar i Ferran Soldevila.

A més de la Pompeu Fabra, ha impartit docència a les universitats de Liverpool, València, i Autònoma de Barcelona, entre d'altres. Les seves principals línies de recerca se centren la història econòmica, la història espanyola del segle XIX i la història de la hisenda.

Ha escrit més de vint llibres, entre els quals es troben: La quiebra de la monarquia absoluta (1972), La crisis del antiguo régimen (1979), Historia: análisis del pasado y proyecto social (1982), Història de Catalunya, V: 1787-1868 (1988), La història després de la fi de la història (1992), Europa ante el espejo (1994), Introducció a l'estudi de la història (1997), La història dels homes (2000), La construcció de la identitat (2005), Aturar el temps (2005) i La época del liberalismo (2006).

Impulsor de revistes de recerca històrica com Recerques, ha col·laborat a L'Avenç (1976) i, entre el 1991 i el 1994, va dirigir la Historia Universal Planeta. És director de l'Editorial Crítica, que publica la seva obra completa. Codirigeix amb Ramon Villares Historia de España, una obra en dotze volums, de caràcter col·lectiu, i és president de l'Associació d'Història Econòmica. Ha guanyat diversos guardons i ha rebut diversos reconeixemens, com ara el Premi Nacional de Cultura a la Trajectòria Professional i Artística 2007, atorgat per la Generalitat de Catalunya.