Vés enrere El projecte Horitzons per a estudiants de secundària amb pocs referents universitaris es consolida

Ja s'ha posat en marxa la tercera edició del projecte, amb la participació de vuit voluntaris estudiants de la UPF, que oferiran sessions d'orientació en tres instituts del districte de Ciutat Vella.
13.12.2016

Ja està en marxa la tercera edició del projecte Horitzons, una iniciativa de la UPF en l’àmbit de la responsabilitat social que té com a objectiu facilitar referents propers i estratègies a estudiants de secundària sobre què suposa estudiar a la universitat i com fer-ho, a través de competències.

L’equip de projecte, format pel Centre per a la Innovació en Aprenentatge i Coneixement (CLIK), el Servei d'Atenció a la Comunitat Universitària (SACU), la Biblioteca-CRAI, el voluntariat i la direcció dels màsters en Immigració i en Formació de Professorat de Secundària, va ser el guanyador de la primera edició del Concurs de Projectes de Responsabilitat Social Universitària de la UPF, organitzat pel Consell Social i el Vicerectorat de Responsabilitat Social i Promoció.

El projecte Horitzons, centrat en entorns socioeconòmics amb baix percentatge de titulats superiors, ha estat un dels cinc escollits pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies per ser exposat durant la jornada “Compromís Social de les Universitats amb l’Èxit Educatiu”, que va comptar amb la col·laboració de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP)

Carme Hernández, del CLIK de la UPF, va ser l’encarregada de presentar el projecte en el decurs de la jornada, celebrada ahir, 12 de desembre, a la sala de Convalescència de Barcelona, amb la voluntat de donar a conèixer tots aquells programes o iniciatives de les universitats catalanes que ajuden a assolir l’èxit escolar (a reduir el fracàs) entre el col·lectiu d’estudiants de la secundària obligatòria i post obligatòria.

Tres centres participants de Ciutat Vella i vuit estudiants voluntaris de la UPF

En aquesta tercera edició, el nombre d’instituts involucrats és de tres, tots ells situats al districte de Ciutat Vella de Barcelona. Són l'INS Milà i Fontanals (el Raval), l'INS Pau Claris (Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera), que ja hi participaven l’any passat, i com a novetat d’enguany, s’hi ha afegit l'INS Joan Salvat-Papasseit (la Barceloneta).

Ja s’ha portat a terme la primera de les vuit sessions d’orientació als centres que faran aquest curs 2016-2017 els estudiants voluntaris de la UPF seleccionats, un programa que es clourà amb una activitat al campus de la UPF durant el tercer trimestre.

Aquests voluntaris, vuit en total (sis noies i dos nois) tenen un paper central en el projecte, ja que serveixen com a exemple per als joves amb escasses referències universitàries en el seu entorn, els transfereixen el seu coneixement i experiència, al mateix temps que es comprometen amb el seu entorn proper.

Destaca la participació com a voluntària de Yuqing Zhang, una antiga alumna d’un dels institus participants, l’INS Pau Claris, que ja va prendre part el curs passat en l’acte de cloenda del projecte. Aquesta estudiant de segon curs del grau en Traducció i Interpretació de la UPF, que tot just fa cinc anys va arribar de la Xina, podrà aportar la seva valuosa experiència i ajudar els seus antics companys d’institut.

Els altres set voluntaris seleccionats, amb un perfil divers i multicultural, han estat Bernat Herrándiz (grau en Ciències Polítiques i Socials), Ivet Zwtrzko (Global Studies i Comunicació Audiovisual), Paula Vilaur i Bernat Blanch (Humanitats), Neus Torres (Economia/Dret), Touria Ahaouari (Enginyeria Biomèdica) i Anna López (Traducció i Interpretació).

“El procés formatiu dels voluntaris, en què ha participat el CLIK, la Biblioteca-CRAI i el SACU, enguany s’han plantejat tres fases: una d’inicial de situació i context del projecte i dels destinataris, la segona a partir de la visita in situ a l’institut, i finalment, un taller de preparació i planificació de les sessions”, afirma Carme Hernández.

Segons la coordinadora del projecte Horitzons, “hem partit de l’experiència pròpia de les visites als centres que hem anat acumulant fins ara, i en funció d’aquest bagatge, hem construït el que farem en l’edició d’enguany”.

Un projecte de desenvolupament competencial molt ben valorat pels destinataris

El projecte se centra en el desenvolupament de competències orientades a aprendre en nous contextos a partir de referents i situacions vivencials properes. Les competències es divideixen en tres grups: contextuals (què és la universitat, com s’organitza, què hi puc trobar), metodològiques (com s’estudia i s'aprèn a la universitat) i digitals, orientades a la cerca informacional (com trobo recursos d’informació per fer un bon treball de recerca).

Segons les enquestes realitzades el curs 2015-2016, la valoració global dels participants, un cop acabat el projecte, és superior a 8, i ho veuen com una experiència que ha incidit en la percepció que tenen de la universitat: el 78% la consideren com un objectiu més proper que a l'inici.

Altres resultats de l'enquesta són que el 70% enfoca els estudis de manera diferent a com ho feia abans de prendre part en el projecte; el 74% creu que el fet de tenir referents universitaris l’ajuda a repensar el seu horitzó de futur, i el 92% pensa que té universitaris en el seu entorn. Així mateix, les dades evidencien un canvi en la creença sobre el fet que el seu enfocament d’estudi els pot ser útil a la universitat.

L'equip del projecte Horitzons va presentar la iniciativa al Congrés Internacional de Pedagogia Social organitzat el mes de setembre del 2016 per la Universitat de Girona i SIPES, amb una comunicació dins de l’eix Joventut i Empoderament.