Vés enrere “Las sombras de la Transición. El relato crítico de los corresponsales extranjeros, 1975-1978”

Una obra l’editor de la qual és Jaume Guillamet, catedràtic de la UPF, i que inclou articles de membres del Grup de Recerca en Periodisme del Departament de Comunicació. La presentació es va fer el passat 16 de juny a la llibreria La Central del Raval, i va comptar amb la presència dels historiadors Joaquim Nadal i Santi Vila.

20.06.2016

Las sombras de la Transición. El relato crítico de los corresponsales extranjeros, 1975-1978 (PUV, 2016) obra l’editor de la qual és Jaume Guillamet, catedràtic de la UPF. Recull una sèrie d’articles fruit de la recerca dels professors Marcel Mauri, Ruth Rodríguez-Martínez, Francesc Salgado i Christopher Tulloch, tots ells membres del Grup de Recerca en Periodisme (GRP) del Departament de Comunicació de la UPF, amb la participació de Tobias Reckling, investigador de la Universitat de Portsmouth (Regne Unit).

La presentació del l’obra Las sombras de la Transición va ser el passat dijous 16 de juny, a les 19.30 hores, a la llibreria La Central del Raval, i va anar a càrrec dels historiadors Joaquim Nadal, polític català i catedràtic d'història contemporània de la Universitat de Girona, i de Santi Vila, conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Un retrat coral de la Transició a través dels mitjans europeus i nord-americans

Els corresponsals estrangers van jugar un paper molt destacat en la cobertura informativa de la Transició (1975-1978), amb major llibertat i enfocament crític que la premsa espanyola.

Aquest llibre ofereix un retrat coral de la Transició a través dels diaris que la van seguir amb major intensitat, com a principals mitjans periodístics dels països més interessats en el futur d'Espanya: Le Monde i Le Figaro (França), Corriere della Sera, La Stampa i La Repubblica (Itàlia), Frankfurter Allgemeine Zeitung i Suddeutsche Zeitung (República Federal Alemanya), The Daily Telegraph, The Times, The Guardian i Financial Times (Regne Unit) i The New York Times i The Washington Post (Estats Units).

D'aquesta manera, es presenta el suport crític dels grans periòdics d'Europa i dels Estats Units al canvi democràtic a través d'un relat cronològic estrictament documental que posa en valor, com a testimoniatge històric, la intensa cobertura dels seus corresponsals.

Fa dos anys, el Grup de Recerca en Periodisme va publicar a l’editorial L'Avenç un llibre sobre la transició a Catalunya, a través de l’anàlisi i el comentari de tres-cents textos (cròniques i editorials) publicats en aquells mateixos anys per la premsa estrangera: El desafiament català. Un relat internacional de la Transició.